حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۳۷ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است


رد علامه حلی قدس سره بر وحدت وجود

علامه حلی اندیشمند بزرگ شیعه، در آثار خود به صورت‌های مختلف و بحث‌های گوناگون از راه و روش صوفیه به شدت انتقاد نموده و در زمینه صفات حق تعالی در بحث پنجم کتاب خود چنین می‌فرماید:

المبحث الخامس: في أنه تعالى لا يتحد بغيره: الضرورة قاضية ببطلان الاتحاد، فإنه لا يعقل صيرورة الشيئين شيئا واحدا. وخالف في ذلك جماعة من الصوفية من الجمهور، فحكموا بأنه تعالى يتحد مع أبدان العارفين، حتى أن بعضهم قال: إنه تعالى نفس الوجود، وكل موجود هو الله تعالى!. وهذا عين الكفر والالحاد. والحمد لله الذي فضلنا باتباع أهل البيت دون أهل الأهواء الباطلة.

مبحث پنجم در مورد اینکه خداوند متعال با غیر خودش یکی نیست و اتحاد وجودی ندارد: بطلان وحدت خداوند با ممکنات، یک امر ضروری است چرا که به حکم عقل دو شیء، یک شیء نمی‌گردد، و در این مسئله گروهی از صوفیان مخالفت دارند با این عدم اتحاد، چرا که آنان معتقدند خداوند متعال با بدن‌های عرفا متحد است و در یک شیء واحد هستند تا آنجا که بعضی از آنها معتقدند حتی خداوند خود وجود انسان است و هر موجودی که در عالم وجود دارد، خود خداوند متعال است، که این حرف عین کفر و الحاد نسبت به خداوند متعال است. سپاس خدای را که ما را فضیلت داد به پیروی از اهل بیت علیهم السلام نه از پیروان اهل هواهای نفسانی باطله!

نهج الحق و کشف الصدق، تالیف علامه حلی، صفحه ۵۷، چاپ انتشارات دار الهجرة قم
  • مصطفی جمشیدی


بوی خوش تربت امام حسین علیه السلام (به اعتراف اهل تسنن)


ابن کثیر دمشقی از علمای بزرگ اهل تسنن می‌نویسد:


وذكر هشام بن الكلبي أن الماء لما أجري على قبر الحسين ليمحي أثره نضب الماء بعد أربعين يوما، فجاء أعرابي من بني أسد فجعل يأخذ قبضة قبضة ويشمها حتى وقع على قبر الحسين فبكى وقال: بأبي أنت وأمي، ما كان أطيبك وأطيب تربتك ثم أنشأ يقول: أرادوا ليخفوا قبره عن عدوه فطيب تراب القبر دل على القبر .


هشام بن الکلبی می‌گوید: چهل روز آب را به سوی قبر [آقا امام] حسین [علیه السلام] روانه کردند جهت از بین بردن قبر حضرت آب در اطراف قبر مبارک ایستاد و بر روی قبر وارد نشد. مردی اعرابی از قبیله بنی اسد برای یافتن قبر مبارک حضرت مشتی خاک را بر می‌داشت و می‌بویید تا ببیند کدام خاک حسین [علیه السلام] را می‌دهد تا به قبر مبارک رسید گفت: حسین جان پدر و مادرم به فدایت چه خوشبو هستی و تربتت چه خوشبوست این‌ها قبر را مخفی نگاه می‌دارند تا دشمن نتواند آن را ویران کنند. ولی بوی خوش تربت حضرت دوستدارانش را راهنمایی می‌کند.


البدایة و النهایة، تالیف ابن کثیر دمشقی، جلد ۸، صفحه ۲۲۲، چاپ دار الفکر

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


بیستم صفر


۱- اربعین سید الشهداء علیه السلام


در چنین روزی چهل روز از فاجعه‌ی مولمه‌ی شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحاب با وفایشان می‌گذرد. بر دوستان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام لازم است که با پوشیدن لباس مشکی، تعطیل کار و برپایی مجلس عزا و شرکت در مجالس سینه زنی و ذکر مصیبت این روز را تعظیم نمایند.


امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرمایند: علامات مومن پنج چیز است: نماز ۵۱ رکعتی (نمازهای واجب و مستحب در شبانه روز)، و زیارت اربعین، و انگشتر در دست راست کردن، و پیشانی به خاک گذاشتن، و بلند بسم الله الرحمن الرحیم گفتن.


۲- زیارت جابر از کربلا


در این روز در سال ۶۱ هجری قمری جناب جابر بن عبدالله انصاری و همراهانش قریب به چهل روز بعد از شهادت امام حسین علیه السلام از مدینه به کربلا وارد شدند. او به همراه عطیه قبر حبیبش سید الشهداء علیه السلام را زیارت کرد.


۳- بازگشت اهل بیت علیهم السلام به کربلا


بنا بر مشهور و صحیح در چنین روزی اهل بیت علیهم السلام از شام به کربلا باز گشتند.


۴- ملحق شدن راس امام حسین علیه السلام به بدن مطهر


در این روز راس شریف امام حسین علیه السلام توسط امام زین العابدین علیه السلام از شام به کربلا آورده شد و به بدن مطهر آن حضرت ملحق گردید.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۶۸-۶۹

  • مصطفی جمشیدی


ثواب زیارت امام حسین علیه السلام با پای پیاده


ابن قولویه قمی رضوان الله علیه در کتاب شریف کامل الزیارات بابی برای زیارت امام حسین با پای پیاده می‌آورد، و در آن روایتی آورده که:


۶- حَدَّثَنِي أَبِي (رحمه الله) عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ: یَا عَلِیُّ! زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ: قُلْتُ مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ: مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. فَإِذَا أَتَاهُ، وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکَیْنِ یَکْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیْرٍ وَ لَا یَکْتُبَانِ مَا یَخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ شَرٍّ وَ لَا غَیْرَ ذَلِکَ. فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا: یَا وَلِیَّ اللَّهِ مَغْفُوراً لَکَ أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیْتِ رَسُولِه، وَ اللَّهِ لَا تَرَى النَّارَ بِعَیْنِکَ أَبَداً وَ لَا تَرَاکَ وَ لَا تَطْعَمُکَ. 


علی بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت فرمودند: اى علی! قبر حسین علیه السلام را زیارت کن و ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسی که آن حضرت را زیارت کند چیست؟حضرت فرمودند: کسی که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمی که بر می‌دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو می‌فرماید، و یک درجه مرتبه‏‌اش را بالا می‌برد. و وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او می‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد می‌باشد را ننویسند. و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‌گویند: اى ولی خدا ! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش می‌باشی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.


کامل الزیارات، تالیف ابن قولویه قمی، باب ۴۹، حدیث ۶، صفحه ۲۸۰، چاپ دار الحجة


صلى الله عليك يا أبا عبد الله عليه السلام

  • مصطفی جمشیدی


امام مهدی عجل الله فرجه خلیفه عدل‌گستر خداوند (به روایت اهل تسنن)


ابی داود سجستانی از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است:


٤٢٨٥- حدَّثنا سهلُ بنُ تمام بنِ بَزِيع، حدَّثنا عِمرانُ القطَانُ، عن قتادةَ، عن أبي نَضرَةَ عن أبي سعيدٍ الخدريِّ، قال: قال رسولُ الله - صلَّى الله عليه وسلم -: المهديُّ منِّي أجْلَى الجَبهَةِ، أَقنَى الأنفِ، يملأُ الأرضَ قِسطْاً وعَدلاً، كما مُلِئَت جَوْراً وظُلماً، يملِكُ سبعَ سنين.


رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: مهدی از نسل من است، پیشانیش فراخ و نورانی و بینیش باریک و قلمی است. اوست که زمین را از عدل و داد پر می‌سازد؛ چنانکه از ظلم و جور پر شده باشد.


البانی وهابی تصریح می‌کند که سند روایت حسن (نیکو) است.


سنن ابی داود، صفحه ۴۶۷، حدیث ۴۲۸۵، چاپ بیت الافکار الدولیة

  • مصطفی جمشیدی