حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۴۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

تقویم شیعه


دوم صفر


۱- مجلس یزید


در این روز بنا بر نقلی اسرای آل رسول صلی الله علیه و آله را وارد مجلس یزید کردند. جا دارد فکر کنیم چه کسانی را با چه حالتی وارد بر چگونه مجلسی کردند؟


۲- شهادت زید بن علی بن الحسین علیه السلام


در سال ۱۲۱ هجری قمری زید بن علی بن الحسین علیهم السلام در کوفه به شهادت رسید. بنا بر قولی شهادت او در اول صفر یا سوم صفر بوده است. خروج او در اول صفر یا اول محرم بوده است. پس از دفن در این روز یا ۱۸ ربیع الاول قبر او را شکافتند و بدن آن بزرگوار را از قبر خارج نمودند و به زمین کشیده به دار زدند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۵۵-۵۶

  • ۰ نظر
  • ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۳۴
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


یکم صفر


۱- وارد کردن سر مطهر امام حسین علیه السلام به شام


بنی امیه این روز را به خاطر ورود سر مطهر امام حسین علیه السلام به شام عید قرار دادند.


۲- ورود اهل بیت علیهم السلام به شام


با رسیدن خبر نزدیک شدن اسرای اهل بیت علیهم السلام به دمشق، یزید ملعون دستوراتی صادر کرد:


۱. تاجی جواهر نشان و تختی مرصع به سنگ‌های قیمتی آماده کنند.


۲. بزرگان هر صنف با کمک یکدیگر شهر را در کمال زیبایی زینت نمایند.


۳. تمام اهل شهر لباس های زینتی بپوشند و خود را بیارایند.


۴. همگی در معابر رفت و آمد نموده، به یکدیگر تبریک بگویند.


۵. پس از آمادگی کامل با طبل و شیپور به استقبال اسرا بروند.


۶. جارچیان در شهر جار بزنند: سرهای بریده و زنان و اطفال کسانی بر شهر وارد می شوند که به قصد بر اندازی حکومت عازم عراق بوده‌اند، ولی عامل خلیفه یعنی ابن زیاد آن‌ها را کشته است. هر کس خلیفه را دوست دارد امروز شادی نماید.


شامیانِ پست نیز کوتاهی نکرده بر فراز بام ها بیرق‌های رنگارنگ بر افراشتند و در هر گذری بساط شراب پهن کردند. نغمه آوازه خوانان بلند بود، و مردم دسته دسته به سوی دروازه.ی کوفه در دمشق می‌رفتند و عده‌ای از شهر خارج شده بودند. این در حالی بود که اهل بیت مصیبت زده و داغدار پیامبر صلی الله علیه و آله را ـ که جبرئیل امین پاسبان حریم محترمشان بود ـ همراه با نیزه‌داران تازیانه به دست و بی‌رحم وارد دروازه ساعات کردند. آن نابخردان پست همین که جمع نورانی اسرا را دیدند زبان به جسارت گشودند. در آن شهر چه گذشت و با آن بزرگواران چه کردند قلم را یارای نوشتنش نیست.


۳- شروع جنگ صفین


پس از بی نتیجه ماندن نامه‌ها و موعظه‌های امیر المومنین علیه السلام به معاویه در ماه محرم، در روز چهارشنبه اول صفر سال ۳۸ هجری لشکر امیر المومنین علیه السلام در مقابل لشکر شام صف کشیدند. لشکر حضرت ۹۰ هزار نفر و لشکر معاویه ۸۵ هزار نفر بودند. لشکر کفر، آب را بر لشکر حضرت امیر المومنین علیه السلام بستند، ولی پس از گرفتن و باز نمودن آب توسط امام حسین علیه السلام لشکر حضرت مانع از رسیدن آب به لشکر معاویه نشدند. حضرت پس از شهادت تعدادی از اصحابشان یکباره با ده هزار نفر از طائفه‌ی ربیعه به لشکر معاویه حمله کردند و صفوف آنان را بر هم ریختند و تا قبه معاویه رسیدند و فرمودند: ای معاویه، برای چه مردم را به کشتن می‌دهی؟ بیا با من مبارزه کن تا هر کدام از ما کشته شود خلافت از دیگری باشد. عمرو عاص به معاویه گفت: علی با تو به انصاف سخن گفت. معاویه گفت: اما تو در این مشورت انصاف ندادی، چه اینکه هر کس به مصاف او بیرون رود به سلامت باز نگردد ! از اینجا بود که معاویه عمرو عاص را به اجبار به جنگ حضرت فرستاد. حضرت همین که او را شناخت شمشیر را بلند کرد تا او را به درک بفرستند، ولی عمرو عاص حیله کرد و عورت خود را مکشوف ساخت. آن حضرت رو از آن بی‌حیا بر گردانید و آن خبیث فرار کرد. سر انجام با حیله چند برگ از قرآن بر سر نیزه کردند، و ماجرای حکمین پیش آمد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۵۳-۵۵

  • ۰ نظر
  • ۳۰ شهریور ۹۹ ، ۲۳:۳۰
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ماه صفر


در ماه صفر ثقل حوادث بر دوش سنگینی می‌کند. ادامه عزای امام حسین علیه السلام از یک سو، شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و امام مجتبی و امام رضا علیهم السلام از سوی دیگر، آغاز غصب خلافت از جهت دیگر مصائب پشت سرهمی است که در این ماه باید سوگوار آن باشیم. در روزهای ۱، ۲، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰ این ماه وقایعی رخ داده که در یک نگاه به این صورت قابل تقسیم است: وقایع مربوط به کربلا، که از وارد کردن سر مطهر امام حسین علیه السلام به شام آغاز می‌شود. در پی آن ورود اهل بیت علیهم السلام به شام و سپس مجلس یزید ملعون است. شهادت حضرت رقیه علیه السلام نیز پیرو آن اتفاق افتاده است. آزادی اهل بیت علیهم السلام از زندان شام و بازگشت اهل بیت علیهم السلام از شام به کربلا، و ورود جابر در اربعین برای زیارت سید الشهداء علیه السلام و ملحق شدن رأس مطهر امام حسین علیه السلام به بدن مطهر در کربلا وقایع بعدی است. مصائب معصومین دیگر از بیماری رسول خدا صلی الله علیه و آله آغاز می‌شود. شهادت آن حضرت و آغاز مصائب حضرت زهرا علیه السلام مرحله اول آن است. شهادت امام مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام نیز مصائب بعدی است. وفات حضرت سلمان، شهادت عمار یاسر، شهادت محمد بن ابی بکر و شهادت زید بن علی بن الحسین علیهم السلام وقایع دیگری است که در این ماه اتفاق افتاده است. در خواست کتف توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و تشکیل لشکر اسامه از وقایع آخرین سال عمر پیامبر صلی الله علیه و آله است. آغاز امامت امیر المومنین علیه السلام که در واقع آغاز غصب خلافت آن حضرت است دنباله همان روزهای تلخ است. شروع جنگ صفین، لیلة الهریر در پایان جنگ صفین، مسئله حکمین، و سپس جنگ نهروان برگ‌هایی از روزگار خلافت امیر المومنین علیه السلام است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۵۱-۵۲

  • ۰ نظر
  • ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۴۲
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


تتمه ماه محرم


۱- نوشتن صحیفه ملعونه


در این ماه در سال ۱۱ هجری قمری صحیفه‌ی ملعونه دوم نوشته شد و به امضاء منافقین رسید. محتوای آن چنین بود که نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله به علی بن ابی طالب علیهما السلام برسد، و بر اساس آن مقدمات و زمینه‌های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممکن را فراهم نمودند. با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهل بیت علیهم السلام را بنا نهادند، که به فرموده‌ی امام صادق علیه السلام: «إذا کُتِبَ الکِتابُ قُتِلَ الحُسَینُ علیه السلام» یعنی: «هنگامی که صحیفه‌ی ملعونه نوشته شد امام حسین علیه السلام به شهادت رسید».


۲- وفات ام المومنین ماریه قبطیه رضوان الله علیها


در ماه محرم سال ۱۵ هجری قمری (یا ۱۶ هجری قمری) ماریه‌ی قبطیه در مدینه رحلت فرمود. ماریه دختر شمعون قبطی بود که همراه با خواهرش شیرین و یک خواجه که برادر ماریه به نام ماپور بود و هزار مثقال طلا و بیست جامه حریر و دراز گوشی به نام یعفور و قاطری به نام دُلدُل، در سال هفتم از سوی پادشاه اسکندریه به رسم هدیه خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستاده شد. پیامبر صلی الله علیه و آله ماریه را به همسری خود برگزید، و در محله «عالیه» _ که آن را «مشربه‌ی ام ابراهیم» می‌گویند _ منزلی برای آن حضرت تهیه کرد و خداوند جناب ابراهیم علیه السلام را از این بانو به آن حضرت عنایت فرمود. حضرت امیر المومنین علیه السلام به خاطر ولادت ابراهیم علیه السلام بسیار اظهار سرور می‌فرمود و به آنان خدمت می‌نمود، و بدین جهت عایشه از حضرت امیر المومنین علیه السلام بسیار ناراحت و ملول بود. از عایشه نقل شده که گفت: «من به ماریه حسد می‌بردم، چون زنی بسیار زیبا بود». سر انجام این حسادت باعث شد که تهمتی به جناب ماریه زد و آیه‌ای در تقبیح این کار عایشه نازل شد که در تفاسیر شیعه و سنی به تفصیل توضیح داده شده است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۴۶-۴۷

  • ۰ نظر
  • ۲۹ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۲۰
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


بیست و نهم محرم


رسیدن کاروان اسرا به شام


در این روز اسرای اهل بیت علیهم السلام به حوالی شام رسیدند. ابراهیم بن طلحة بن عبدالله جلو آمد و به امام زین العابدین علیه السلام نزدیک شد، و کینه‌هایی که از جراحت شمشیرهای جنگ جمل در سینه ذخیره کرده بود ظاهر ساخت و به حضرت گفت: دیدی غلبه با کیست؟ حضرت فرمودند: اگر می‌خواهی بدانی غالب کیست صبر کن تا هنگام نماز اذان و اقامه بگو، آن وقت می‌دانی آوازه چه کسی تا قیامت باقی است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۴۵

  • ۰ نظر
  • ۲۸ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۵۹
  • مصطفی جمشیدی