حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

تقویم شیعه


هشتم ذی الحجه


۱- توطئه ترور امام حسین علیه السلام


در این روز در سال ۶۰ هجری به دستور یزید لعین سی نفر از شیاطین بنی امیه از شام برای دستگیری و یا کشتن امام حسین علیه السلام به بهانه حج وارد مکه شدند.


۲- دعوت عمومی حضرت مسلم علیه السلام در کوفه


در این روز در سال ۶۰ هجری قمری روز سه شنبه حضرت مسلم علیه السلام دعوت خود را برای امام حسین علیه السلام در کوفه آشکار کرد و از طرفی کوفیان نفاق خود را نمودار کردند.


۳- حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به عراق


در این روز در سال ۶۰ هجری قمری امام حسین علیه السلام از مکه متوجه عراق شدند، و این قول مشهور بین محدثین و ارباب مقاتل است. بنابر قولی آن حضرت در روز نهم از مکه به طرف عراق حرکت فرمودند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۶۰

  • مصطفی جمشیدی
تقویم شیعه

هفتم ذی الحجه

۱- شهادت امام باقر علیه السلام

در چنین روزی مصادف با دوشنبه، در سال ۱۱۴ هجری قمری امام باقر علیه السلام توسط هشام بن عبد الملک مسموم و شهید شد. در شب شهادت به امام صادق علیه السلام فرمودند: «من امشب جهان را بدرود خواهم گفت. هم اکنون پدرم علی بن الحسین را دیدم که شربتی گوارا نزد من آورد و نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حق بشارت داد.» در روایت دیگری فرمودند: «ای فرزند گرامی، مرگ نشنیدی که حضرت علی بن الحسین از پس دیوار مرا ندا کرد: ای محمد بیا، زود باش که ما انتظار تو را می‌کشیم.» آن حضرت چندین روز و به قولی سه روز در حالت درد از اثر سم به سر می بردند تا به شهادت رسیدند. فردای آن روز بدن مطهر و پاک آن دریای بیکران دانش خدایی را در خاک بقیع کنار مزار امام مجتبی و امام سجاد علیها السلام به خاک سپردند. آن حضرت هشتصد درهم برای تعزیه و ماتم خود وصیت فرمود. حضرت صادق علیه السلام فرمودند: پدرم فرمود: ای جعفر، از مال من مقداری وقف کن برای ندبه کنندگان که ده سال در منی در موسم حج بر من گریه کنند، و مراسم ماتم را تجدید نمایند. آقا و مولایمان حضرت باقر علیه السلام در کربلا شرف حضور داشت. شب یازدهم، بازار کوفه کنار سرهای مطهر، اسارت شام و مجلس یزید را دیده است و هر زمان که متذکر شهادت حسین بن علی علیهما السلام و اسارت عمه‌هایش می‌شد، اشک از چشم مبارکش مانند در جاری می‌گشت.

۲- خطبه حضرت عباس علیه السلام در مکه

در این روز سال ۶۰ هجری قمری یک روز قبل از خروج مولانا ابو عبد الله الحسین علیه السلام از مکه به کربلا حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام بر فراز خانه خدا رفت خطبه‌ای قراء ایراد فرمود. شروع خطبه چنین بود: «حمد مخصوص پروردگاری است که این خانه را به قدوم پدرم امیر المومنین علیه السلام شرافت بخشید.» سپس در عظمت و بزرگی و علو مقام حضرت سید الشهداء و پیروی از آن حضرت و اینکه اگر اجازه دهند همین جا مانند باز شکاری عصبانی در بین گنجشکان قرار می‌گرفتم و تکلیف را روشن می‌کردم...» در ادامه فرمودند: «چه کسانی را از مرگ می‌ترسانید؟ کسانی که در کودکی مرگ بازیچه آنان بوده چه رسد به بزرگی...!» آنگاه فرمود: «قریش خواستند رسول خدا صلی الله علیه و آله را به قتل برسانند ولی ممکن نبود چون امیر المومنین بود چطور می خواهید ابا عبد الله الحسین علیه السلام را بکشید مادامی که من زنده هستم؟ بیایید مرا بکشید تا مرداتان حاصل شود...» در پایان فرمودند: «لعنت خدا بر شما و بر اجداد شما.»

۳- بردن امام کاظم علیه السلام به زندان بصره

در این روز امام کاظم علیه السلام را در حالی که در غل و زنجیر بسته بودند، به بصره بردند و مدت یک سال نزد عیسی بن جعفر بن ابی جعفر منصور محبوس کردند و سپس حضرت را به بغداد بردند. عیسی ملعون آن حضرت را در یکی از حجرات خانه خود که نزدیک به دیوانخانه بود محبوس کرد و مشغول فرح و سرور گردید. از یکی از کاتبان او که نصرانی بود نقل شده که می‌گفت: این عبد صالح و بنده شایسته خدا یعنی موسی بن جعفر (علیهما السلام) در ایامی که در این خانه محبوس بود چیزهایی از لهو و لعب شنید که گمان ندارم هرگز بر خاطر شریف آن حضرت خطور کرده باشد.

آقا و مولایمان حضرت کاظم علیه السلام مدت یک سال در بصره محبوس بودند، و بعد از یکسال آن حضرت را به بغداد بردند و نزد فضل بن ربیع حبس کردند.

تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۵۷-۳۵۹
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ذی الحجه


ماه ذی الحجه بسیار پرحادثه و پرخاطره‌ای است. روزهای ماندگاری از شیرین‌ترین روزهای تاریخ اهل بیت علیهم السلام، در کار وقایعی جانسوز در این ماه جمع شده است. روزهای ۱، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۳۰ حامل این اتفاقات هستند که آنها را مرور می‌کنیم. عید غدیر، ولادت امام هادی علیه السلام، عید قربان، خلافت ظاهری امیر المؤمنین علیه السلام، روز مباهله، روز خاتم بخشی امیر المومنین علیه السلام، نزول سوره هل اتی ایام سرور شیعیان در این ماه است. شهادت امام باقر علیه السلام، بردن امام کاظم علیه السلام به زندان بصره، شهادت حضرت مسلم و هانی در کوفه، شهادت عبد الله محض و جمعی از آل حسن علیهم السلام، شهادت میثم تمار، وفات علی بن جعفر علیهما السلام روزهای حزن آل محمد علیهم السلام در این ماه به شمار می‌آید. مرگ پدر ابو بکر، مرگ هند مادر معاویه، قتل عمر، قتل عثمان، انقراض دولت هزار ماهه بنی امیه، مرگ منصور دوانیقی روزهایی است که برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را در دل‌ها تجدید می کند. روز عرفه، شق القمر، ازدواج امیر المومنین و حضرت زهرا علیهما السلام، جنگ سویق، نامه پیامبر صلی الله علیه و آله به پادشاهان بزرگ، بیعت عقبه، بخشیدن فدک به حضرت زهرا علیها السلام، عزل ابو بکر از تبلیغ سوره برائت، روز سد ابواب به مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله، افشاء سر ولایت توسط عایشه، توطئه ترور امام حسین علیه السلام، دعوت عمومی حضرت مسلم علیه السلام در کوفه، حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به عراق، روز نوشتن دعای صباح، اولین نماز جمعه امیر المومنین علیه السلام، آغاز نامه‌ها برای جنگ صفین، واقعه حره، خروج ابراهیم بن مالک اشتر برای جنگ با ابن زیاد، هر یک فرازهای مهم و به یاد ماندنی از تاریخ اسلامی است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۴۱-۳۴۲

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


تتمه ذی القعده


صلح حدیبیه


در سال ششم هجرت در ماه ذی القعده پیامبر صلی الله علیه و آله برای اعمال عمره قصد مکه فرمودند. تعداد مسلمانان همراه با آن حضرت ۱۲۲۰ یا ۴۰۰ نفر بودند، و برای قربانی ۷۰ شتر به همراه خود بردند. آنان از مسجد شجره احرام بستند، و در یک منزلی مکه در محلی به نام حدیبیه بر سر چاهی توقف نمودند. آب چاه به اندک زمانی تمام شد و چون به آن حضرت خبر دادند، به معجزه نبوت آب چاه آن قدر زیاد شد که مثل چشمه می‌جوشید. کفار از حرکت باخبر گشته مانع ورود حضرت به مکه شدند. آن حضرت بیعتی دیگر به نام بیعة رضوان از اصحاب گرفتند. قرار شد آن حضرت سال بعد حج و عمره را قضا کنند و قرار دادی بین مسلمین و کفار منعقد شد، که طبق شروطی تا ده سال جنگ بین آنان نباشد. گروهی از صحابه از این صلح دلتنگ شدند، و عمر بن خطاب گفت: در نبوت محمد شک نکردم مانند روز حدیبه، به پیامبر صلی الله علیه و آله می‌گفت: ما چگونه به این خواری گردن نهیم و به این مصالحه رضایت دهیم. حضرت فرمودند: من پیامبر خدایم و کاری جز حکم خداوند نمی‌کنم. عمر گفت: تو به ما گفتی به زیارت کعبه می‌رویم و عمره انجام می‌دهیم، پس چه شد؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آیا گفتم امسال این کار انجام می‌شود؟ عمر گفت: نه! فرمود: پس چرا مجادله می‌کنی؟ در بازگشت از حدیبیه سوره فتح بر آن حضرت نازل شد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۳۶-۳۳۷

  • مصطفی جمشیدی


اعتراف ذهبی ناصبی به فضائل امام جواد علیه السلام:


محمد بن الرضا علي بن الكاظم ... كان من سروات آل بيت النبيّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. وكان أحد الموصوفين بالسّخاء، ولذلك لُقِّب بالجواد.


محمد بن رضا (امام جواد علیه السلام) از بزرگان اهل بیت (علیهم السلام) و یکی از افرادی بود که به سخاوت مشهور و به همین جهت به جواد ملقب شد.


تاریخ الاسلام، تالیف ذهبی، جلد ۱۵، صفحه ۳۸۵، چاپ دار الکتاب العربی

  • مصطفی جمشیدی