حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

ابن شعبه حرانی قدس سره روایت کرده است:


وسأله رجل: أن يعلمه ما ينال به خير الدنيا والآخرة ولا يطول عليه ؟ فقال عليه السلام: لا تكذب.


شخصی از امام صادق علیه السلام درخواست سخنی نمود که کوتاه و در عین حال حاوی خیر دنیا و آخرت باشد. آن حضرت علیه السلام فرمودند: دروغ نگو.


تحف العقول، تالیف ابن شعبه حرانی، صفحه ۳۵۹، چاپ دار الکتب الاسلامیة

  • ۰ نظر
  • ۲۷ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۰۵
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


یکم ذی القعده


۱- ولادت حضرت معصومه علیها السلام


در این روز در سال ۱۷۳ هجری قمری دخت گرامی موسی بن جعفر علیه السلام، حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به دنیا آمده است. پدر بزرگوار آن حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام، و مادر مکرمه آن حضرت جناب نجمه علیها السلام مادر امام رضا علیه السلام است. نام مبارکش فاطمه، لقب آن حضرت معصومه و در خانواده امام هفتم علیه السلام حضرت معصومه علیها السلام را فاطمه کبری می‌خواندند.


۲- جنگ بدر صغری


در این روز در سال چهارم هجری قمری جنگ بدر صغری واقع شد، و به آن بدر الموعد و بدر الثالثه هم می‌گویند.


۳- مرگ اشعث بن قیس لعنت الله علیه


در شب اول ذی القعده سال ۴۰ هجری قمری اشعث بن قیس کندی لعنت الله علیه به درکات جحیم شتافت.


امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: اشعث بن قیس در قتل امیر المومنین علیه السلام شریک بود، و دخترش جعده امام مجتبی علیه السلام را مسموم کرد، و محمد پسرش در قتل امام حسین علیه السلام شریک بود. 


اشعث در سال دهم هجرت با جمعی از قبیله خود اسلام آورد، و بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله مرتد شد. ابو بکر او را دستگیر کرد و خواهر کورش را به شرط همسری به او داد. از این زن جعده و محمد به دنیا آمدند. که جعده قاتل امام حسن علیه السلام و محمد جزء لشکر عمر سعد در کربلا شد، و در دستگیری جناب مسلم بن عقیل علیه السلام نیز نقش بسزایی داشت. در روز عاشورا به سبب جسارتی که حضرت امام حسین علیه السلام کرد هنگامی که برای قضای حاجت به کناری رفته بود، عقرب او را نیش زد و در حالی که عورتش پیدا بود به آتش جهنم وارد شد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۲۷-۳۲۹

  • ۰ نظر
  • ۲۳ خرداد ۰۰ ، ۲۱:۲۲
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ذی القعده الحرام


ماه ذی القعده از یک سو با چند ولادت یادآوری ایام سرور است. و از سوی دیگر با وقوع چند شهادت و اتفاق دیگر یادآور ایام حسن است. روزهای ۱، ۹، ۱۱، ۲۳، ۲۵، ۲۶، ۳۰ در بر دارنده روزهای مهم این ماه هستند. ولادت امام رضا علیه السلام، ولادت حضرت معصومه علیها السلام اخبار خوش این ماه‌اند که با ضمیمه مرگ اشعث بن قیس لعنت الله علیه این سرور دو چندان می‌شود. شهادت امام رضا و امام و جواد علیهم السلام روزهای اندوه در این ماه است. جنگ بدر صغری، جنگ بنی قریظه، صلح حدیبیه، حرکت پیامبر صلی الله علیه و آله برای حجة الوداع صفحات مهمی از تاریخ اسلام است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۲۵

  • ۰ نظر
  • ۲۲ خرداد ۰۰ ، ۱۹:۲۷
  • مصطفی جمشیدی


برتری امیر المومنین علیه السلام بر کتاب خدا در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله


شیخ محمد بن احمد بن شاذان قمی و حسن بن ابی الحسن دیلمی رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند:


حدثنا محمد بن علي بن سكر رحمه الله ، قال : حدثنا محمد بن القاسم ، قال : حدثني عباد بن يعقوب ، قال : أخبرنا شريك ، عن الركين بن الربيع ، عن القاسم ابن حسان ، عن زيد بن ثابت ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : تارك فيكم الثقلين : كتاب الله وعلي بن أبي طالب عليه‌السلام واعلموا أن عليا لكم أفضل من كتاب الله لانه مترجم لكم عن كتاب الله تعالى.


زید بن ثابت از حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده است که فرمودند: من در میان شما دو چیز گرانبها باقی می‌گذارم: کتاب خداوند سبحان و علی بن ابی طالب علیهما السلام، و علی بن ابی طالب علیهما السلام برای شما از کتاب خداوند برتر است، زیرا او کتاب خداوند را برای شما تفسیر و معنا می‌کند.


مائة منقبة، تالیف ابن شاذان قمی، صفحه ۱۷۴-۱۷۵، منقبت ۸۶، چاپ موسسه الامام المهدی علیه السلام


ارشاد القلوب، تالیف حسن بن ابی الحسن دیلمی، جلد ۲، صفحه ۲۵۹-۲۶۰،‌ چاپ دار الاسوة


  • ۰ نظر
  • ۲۰ خرداد ۰۰ ، ۲۰:۵۳
  • مصطفی جمشیدی


معجزه‌ای از امام صادق علیه السلام در اثبات امامت ایشان به اعتراف خنجی اصفهانی یکی از علمای متعصب اهل تسنن


فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی شافعی یکی از علمای متعصب اهل تسنن و دشمنان تشیع در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام چنین می‌نویسد:


یک روز امام جعفر (علیه السلام) در خانه خود آتشی روشن کرده و کسی را فرستاده نزد برادر او را طلب نموده؛ چون برادر آمده آن حضرت سخنی می‌فرموده و بسیاری از اکابر شیعه حاضر بود‌ه‌اند. آن حضرت برادر را نشانیده و خود برخاسته و در میان آتش در رفته، وساعتی در آنجا نشسته و سخن فرموده و ارشاد و نصیحت کرده و اصلا آتش در او اثر نکرده و هیچ جامه و رخت او نسوخته؛ چه جای آنکه در بدن مبارک او اثر کند. بعد از آن بیرون فرموده و با برادر گفته: برخیز و همچو من در آتش نشین، اگر راست می‌گویی که وصی پدر خودی منصب امامت یافته‌ای ! برادر چون حال دیده برخاسته و ردا بر زمین کشیده و بیرون رفته و بعد از آن ترک دعوی امامت کرده؛ و امامت حضرت امام جعفر بر همگان ظاهر شد.


وسیلة الخادم الی المخدوم، تالیف خنجی اصفهانی، صفحه ۱۹۵-۱۹۶، چاپ انتشارات انصاریان

  • ۰ نظر
  • ۱۶ خرداد ۰۰ ، ۲۳:۳۵
  • مصطفی جمشیدی