حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۱۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

تقویم شیعه


سوم شوال


قتل متوکل ملعون


در سال ۲۴۷ هجری قمری در شب چهارشنبه متوکل عباسی ملعون، به دستور فرزندش به قتل رسید. مدت خلافت او ۱۴ سال و ده ماه و عمر نحسش ۴۱ سال بود. متوکل بعد از واثق، در سال ۲۳۲ هجری قمری به خلافت نشست. در ایام او لهو و لعب و طرب، مخصوصا در مجلس او بسیار بود. او مردی خبیث السیرة بود و چنانچه امیر المومنین علیه السلام فرموده بود، کافرترین آل عباس بود. عمرو بن فرج را والی مدینه و مکه کرد، و او به مردم دستور داده بود که کسی به آل ابی طالب احسان نکند، و اگر کسی کوچک‌ترین احسانی کند سخت عقوبت خواهد شد، به حدی کار بر علویین تنگ شده بود که لباس‌های زنان علویه کهنه و پاره شده بود و پیراهن سالمی را برای نماز به نوبت می‌پوشیدند، و نخ ریسی می‌کردند، تا متوکل به درک واصل شد.


از اعمال زشت و پست متوکل این بود که همیشه و در همه جا امیر المومنین علیه السلام را به بدی یاد می‌کرد، و به آن حضرت جسارت می‌کرد. او ۱۷ بار قبر مبارک حضرت سید الشهداء علیه السلام را خراب کرد، ولی دوباره بنا شد. متوکل در راه زیارت آن حضرت دست قطع می‌کرد و زوار را می‌کشت. در زمان ما هم بعد از سقوط حاکم ظالم عراق صدام ملعون و حرکت شیعیان به سمت کربلای معلی برای زیارت، جمعی از زائرین به طرق مختلف در مسیر به شهادت رسیدند.


به خاطر جسارت‌هایی که متوکل در مجلسی به امیر المومنین علیه السلام کرد، منتصر پسرش در شب چهارشنبه سوم یا چهارم ماه شوال چند نفر از غلام‌های خاص پدرش را مأمور کشتن وی کرد، و آن‌ها در حالی که متوکل مشغول شرب خمر بود، خونش را ریختند و به درکات جحیم شتافت. در همان روزی که متوکل به دستور پسرش منتصر کشته شد مردم با او در قصر معروف جعفری بیعت کردند. منتصر مردی به ظاهر رئوف و مهربان بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله) بود، و بر عکس پدر خود به آل ابی طالب احسان می‌کرد و به هیچ وجه متعرض ایشان نمی‌گشت. او زیارت امام حسین علیه السلام را آزاد کرد و مانع احدی نشد، و دستور داد فدک را به اولاد امام حسن و امام حسین علیهم السلام رد کنند، و اوقاف آل ابی طالب علیه السلام را آزاد کرد و دستور داد کسی متعرض شیعیان علی علیه السلام نشود. همچنین برای علویین و علویات مدینه اموالی فرستاد تا در میانشان تقسیم شود. او در روز ۲۵ ربیع الاول سال ۲۴۸ بیمار شد و در پنجم ربیع الثانی عصر در گذشت و مدت خلافتش ۶ ماه بود. گفته شده که او مسموم شد به زهری که در شاخ حجامت ریخت بودند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۰۳-۳۰۴

  • ۰ نظر
  • ۲۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۳:۲۵
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ماه شوال المکرم


ماه شوال شامل رحلت بزرگانی و وقوع جنگ‌هایی است کما اینکه چند نفر از بزرگ‌ترین دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیز در آن به درک واصل شده‌اند. روزهای ۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۲۵ را که شامل این وقایع هستند مرور خواهیم کرد.  عید فطر اولین روز این ماه و روز جشن روزه‌داری است. شهادت امام صادق علیه السلام، حضرت حمزه علیه السلام، وفات ابا صلت هروی و حضرت عبد العظیم علیه السلام روزهای غم در این ماه‌اند؛ که ویرانی قبور ائمه بقیع علیهم السلام نیز بر این مصیبت‌ها افزوده است. مرگ عمرو بن عاص، قتل متوکل و مرگ عبد الملک بن مروان شیرین‌ترین روزهای این ماه‌اند که دشمنان اهل بیت علیهم السلام در آن به درک واصل شده‌اند. از وقایع جنگی این ماه جنگ خندق، حنین، قرقره الکدر، حمراء الاسد، بنی قینقاع و حرکت به سوی جنگ صفین را می‌توان نام برد، و ورود حضرت مسلم علیه السلام به کوفه نیز از همین قبیل به شمار می‌آید. رد الشمس برای امیر المومنین علیه السلام و توقیع امام زمان علیه السلام برای حسین بن روح وقایع مهم دیگری هستند که در این ماه رخ داده‌اند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۹۹

  • ۰ نظر
  • ۲۳ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۲۹
  • مصطفی جمشیدی


امامت و عصمت ائمه علیهم السلام در کلام مبارک حضرت امام سجاد علیه السلام


امام سجاد علیه السلام در دعای روز عرفه می‌فرمایند:


ربِّ صَلِّ عَلَى أَطَايِبِ أَهْلِ بَيْتِهِ الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِأَمْرِكَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِكَ، وَ حَفَظَةَ دِينِكَ، وَ خُلَفَاءَكَ فِي أَرْضِكَ، وَ حُجَجَكَ عَلَى عِبَادِكَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِيراً بِإِرَادَتِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِيلَةَ إِلَيْك‏ وَ الْمَسْلَكَ إِلَى جَنَّتِك‏.


ای پروردگار من، بر اهل بیت پاک او که آنان را برای اجرای امر خود [امامت و پیشوایی] برگزیده‌‏ای و آنان را گنجینه‌های علم خود و حافظان دین خود و خلفای خود بر روی زمین و حجت‌های خود بر بندگان قرار داده‌‏ای و آنان را به خواست خود از هر ناپاک و پلیدی پاک گردانیده‏‌ای و راه رسیدن به مقام قرب خود و وصول به بهشت ساخته‏‌ای، تحیت و درود بفرست.


الصحیفة السجادیة الکاملة، تالیف امام سجاد علیه السلام، دعای چهل و هفتم، صفحه ۲۱۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات


از سخنان مبارک حضرت امام سجاد صلوات الله علیه چند نکته مهم استنباط می‌شود:


۱- اولا: اهل بیت علیهم السلام کسانی هستند که به دستور خداوند برای امامت و رهبری جامعه برگزیده شده‌اند و جانشینان خداوند و حجت او بر روی زمین هستند.


۲- ثانیا: حضرات اهل بیت علیهم السلام متصل به علوم اللهی می‌باشند و طبیعتا کسانی که چنین مرتبه و جایگاهی دارند، بعید نیست که از بسیاری از امور غیبی اطلاع داشته باشند.


۳- ثالثا: عصمت حضرات اهل بیت علیهم السلام به خواست خداوند بوده است، و این مقام امتیازی مخصوص در گروهی خاص می‌باشد و استناد آن‌حضرت به آيه تطهير.


۴- رابعا: حضرات اهل بیت علیهم السلام تنها راه رسیدن به بهشت و رسیدن به پروردگار است و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

  • ۰ نظر
  • ۲۲ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۰۵
  • مصطفی جمشیدی


حضرت زهرا علیها السلام معنا و تاویل شب قدر


ابو القاسم فرات کوفی رحمه الله روایت کرده است:


٧٤٧-٢- فرات قال: حدثنا محمد بن القاسم بن عبيد معنعنا : عن أبي عبد الله عليه السلام انه قال: «إنّا أنزلناه في ليلة القدر» الليلة فاطمة والقدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر، وإما سميت فاطمة لان الخلق فطموا عن معرفتها أو من معرفتها الشك.


محمد بن قاسم بن عبید نقل کرده است که امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: در آیه: «ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل کردیم»، شب، حضرت فاطمه علیها السلام و قدر، خداوند متعال است. هر که حضرت فاطمه علیها السلام را چنان که سزاوار آن بانو باشد، بشناسد، او شب قدر را درک کرده است. او فاطمه نام گرفت چرا که مردمان از شناختش فطم گشته و بازداشته شده‌اند؛ یا در شناختش به تردید افتادند.


تفسیر فرات الکوفی، جلد ۲، صفحه ۵۸۱، حدیث ۷۴۷، چاپ موسسه التاریخ العربی


بحار الانوار، تالیف علامه مجلسی رضوان الله علیه، جلد ۴۳، صفحه ۶۵، حدیث ۵۸، چاپ دار احیاء التراث العربی

  • ۰ نظر
  • ۱۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۳۷
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


بیست و چهارم ماه رمضان


مرگ ابو لهب


در این روز و به قولی در ۲۵ ماه رمضان ابو لهب به درک واصل شد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۹۴

  • ۰ نظر
  • ۱۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۳:۳۷
  • مصطفی جمشیدی