حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۲۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

روایـــت است که چون تنـــــگ شد بر او میدان


فتاده از حرکــــــت ذو الجنـــــاح وز جـــــــولان


نه سیـــــد الشهـــــــدا بر جــدال طاقــــت داشت


نه ذو الجنـاح دگــــر تــاب استـــقامــــــت داشــت


کشید پــــا ز رکــــــاب آن خلاصــه ایجـــــــــاد


به رنـــــگ پرتــــو خورشیـــــد ، بر زمـین افتاد


هوا ز جـــور خـــــالف ، چون قیرگــــون گردید


عــزیــــز فاطمـــــه از اســـــب سرنگون گـردید


بلنـــــــد مرتبـــــه شاهــــی ز صــــدر زین افــتاد


اگــر غلـــــط نکـنــــم، عـــــرش بر زمـــین افتاد


(مقبل اصفهانی)

  • ۰ نظر
  • ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۲:۳۰
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


یازدهم محرم


۱- حرکت کاروان اُسراء از کربلا 


عمر سعد ملعون روز یازدهم تا وقت ظهر در کربلا ماند، و بر کشتگان خود نماز گذارد و آنان را به خاک سپرد. وقتی روز از نیمه گذشت فرمان داد تا دختران پیامبر صلی الله علیه و آله را بر شتران بی‌جهاز سوار کردند و سید سجاد علیه السلام را نیز با غل جامعه بر شتر سوار کردند. هنگامی که آنان را از قتلگاه عبور دادند و نظر بانوان بر جسم مبارک امام حسین علیه السلام افتاد، لطمه ها بر صورت زدند و صدا به صیحه و ندبه بر داشتند.


۲- تشکیل مجلس ابن زیاد 


روز یازدهم عمر سعد لعین به کوفه آمد. ابن زیاد اذن عمومی داد تا مردم در مجلس حاضر شوند. سپس رأس مطهر امام حسین علیه السلام را نزد او گذاشتند و او نگاه می‌کرد و تبسم می‌نمود و با چوبی که در دست داشت جسارت می نمود.


۳- حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه


عصر روز یازدهم اهل بیت علیهم السلام را با حالت اسارت به طرف کوفه بردند. نزدیک غروب حرکت کردند و شبانه به کوفه رسیدند. لذا آن بزرگواران داغدیده را تا صبح پشت دروازه های کوفه نگه داشتند. هنگام صبح عمر سعد ملعون از کوفه خارج شد، و بسان فرماندهی که از فتوحات خویش خوشحال است همراه اسراء وارد کوفه شد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۴-۳۵

  • ۰ نظر
  • ۳۰ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۳۲
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


شب یازدهم محرم


۱- شام غریبان کربلا


نخستین شب عزا و سوگ خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله پس از شهادت سید الشهداء علیه السلام است. شبی تیره‌تر از سیاهی ! شبی جانسوز که در آن تلخ‌ترین لحظات بر خاندان امام حسین علیه السلام گذشت. آیا می‌شود رنج و سوز و مصیبت بازماندگان حضرت را در آن شب بیان کرد و یا حتی تصور نمود؟ آیا کسی درک می‌کند که دیدگان خونفشان عمه‌ی امام زمان علیه السلام و اهل بیت چقدر و چگونه بر آن حضرت گریستند؟ آیا می‌تواند تصور کند که آه و ناله‌ی سوزناک آن عزیزان چگونه بوده است؟ با چه زبانی و با چه لفظی می توان دل‌های شکسته، قلب‌های جریحه‌دار، ناله و نوای بلبلان بال و پر سوخته‌ی گلستان نبوی و علوی، و سوز دل یتیمان و بانوان حسینی را بیان کرد؟ شام غریبان است ! کودکان یتیم که دیشب پدر داشتند، و بانوان بی‌سرپرست که دیشب سرپرست و کاشانه داشتند؛ امشب با آشیانه‌ی سوخته و دل‌های داغدار، بدون سرورشان حضرت ابا عبد الله علیه السلام چه می‌کنند؟ تفاوت بین این دو شب چقدر است: شب عاشورا و شب یازدهم؟ دیشب چه سالاری داشتند؟ دیشب چه کسی از خیمه‌ها محافظت می‌کرد؟ دیشب چه کسانی در خیمه‌ها بودند؟ امروز اما بدن مبارکشان بدون سر روی زمین است ! آن شب چه کسی سرپرستی علویات و فاطمیات را بر عهده داشت؟ زینب کبری علیها السلام آن شب چه حالی داشت؟ از یک سو مراقبت از حجت خدا زین العابدین علیه السلام و همسران و یتیمان برادر، و از سوی دیگر به دنبال دختران گمشده !! همه‌ی اینها در سرزمینی که بدن برادرش و عزیزانش با آن وضع روی زمین افتاده باشند ! آه چه شبی بود آن شب و چه حالی داشت دختر امیر المومنین علیه السلام. «سَلامٌ علی قَلبِ زَینبِ الصَّبُورِ وَ لِسانِهَا الشَّکُورِ».


۲- سر امام حسین علیه السلام در تنور خولی لعین


شب یازدهم شبی است که سر مطهر امام حسین علیه السلام در تنور منزل خولی بود در حالی که نورانیت آن سر فضا را روشن نموده بود.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۲-۳۳

  • ۰ نظر
  • ۳۰ شهریور ۹۷ ، ۲۳:۴۲
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


هشتم محرم


قحط آب در خیمه های حسینی


در این روز آب در خیمه های سید الشهداء علیه السلام نایاب شد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۲

  • ۰ نظر
  • ۲۸ شهریور ۹۷ ، ۰۰:۴۵
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ششم محرم


۱- یاری طلبیدن حبیب بن مظاهر از بنی اسد


در شب ششم یا هفتم جناب حبیب بن مظاهر اسدی با اذن امام حسین علیه السلام برای آوردن یاور و کمک، به قبیله ی بنی اسد رفت. اسدیان پذیرفتند و حرکت کردند، ولی جاسوسان به عمر سعد خبر دادند و او عده‌ای را فرستاد تا مانع آن‌ها شوند. لذا در گیری رخ داد که در این میان جمعی از بنی اسد شهید و زخمی و بقیه ناگزیر به فرار شدند و حبیب به خدمت حضرت آمد و جریان را عرض کرد.


۲- بازار آهنگران کوفه


از روز ششم محرم بازار آهنگران کوفه محل رفت و آمد و خرید و فروش زیادی بوده است. هر کسی را می‌دیدی یا شمشیر یا نیزه و یا تیری می‌خرید و یا آن‌ها را نزد آهنگران تیز می‌کرد و به سم آغشته می‌کرد؛ برای ریختن خون جگر گوشه رسول خدا و علی مرتضی و فاطمه زهرا علیهم السلام و تمام تیرها مسموم بود، و بعضی از آن تیرها یک شعبه و بعضی سه شعبه بودند.


۳- تراکم لشکر یزید در کربلا


در این روز لشکر زیادی برای جنگ با حضرت ابا عبد الله علیه السلام جمع شدند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۰-۲۱

  • ۰ نظر
  • ۲۵ شهریور ۹۷ ، ۲۰:۳۴
  • مصطفی جمشیدی