حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

تقویم شیعه


چهاردهم شوال


مرگ عبد الملک بن مروان


در سال ۸۶ هجری قمری عبد الملک بن مروان سفاک بخیل، در دمشق به هلاکت رسید، و بعضی ۱۵ شوال را ذکر کرده‌اند. این در حالی بود که ۲۱ سال و ۶ ماه خلافت را غصب کرده بود. او پیش از سلطنت پیوسته ملازمت مسجد را داشت و تلاوت قرآن می‌نمود و او را حمامة المسجد (کبوتر مسجد) میگفتند! وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را بر هم نهاد و گفت: اسلام علیک هذا فراق بيني و بينک: «خداحافظ، این آغاز جدایی بین من و توست»!!


بیماری او که سخت شد طبیب گفت: اگر آب بخورد می‌میرد. ولی تشنگی بر او غالب شد و از پسرش ولید آب طلبید. او گفت: اگر آب بیاشامی خواهی مرد! عبد الملک به دخترش التماس کرد که آب بدهد، اما وليد پسرش مانع شد. عبد الملک گفت: بگذار به من آب بدهند، و گرنه تو را از ولیعهدی خلع می‌کنم، ولید اجازه داد و عبد الملک آب خورد و مرد.


از بزرگ‌ترین جنایات او به شهادت رساندن امام زین العابدین علیه السلام و مسلط کردن حجاج ثقفی لعنت الله علیه بر شیعیان امیر المومنین علیه السلام بود.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۰۸-۳۰۹

  • ۰ نظر
  • ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۱:۰۷
  • مصطفی جمشیدی

مرحوم شیخ صدوق روایت کرده است:


۱- حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ (عليه السلام) قَالَ لَوْ كَانَ لِي وَادِيَانِ يَسِيلَانِ ذَهَباً وَ فِضَّةً مَا أَهْدَيْتُ إِلَى الْكَعْبَةِ شَيْئاً لِأَنَّهُ يَصِيرُ إِلَى الْحَجَبَةِ دُونَ الْمَسَاكِينِ.


امام صادق علیه السلام از اجداد بزرگوارش روایت کرده است که حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمودند: «اگر به اندازه دو بیابان وسیع طلا و نقره داشته باشم، حتی ذره‌ای از آن را برای کعبه هدیه نخواهم کرد، چرا که این هدایا را دربانان و پرده‌داران و خدام کعبه این هدایا را تصرف کرده و چیزی به فقرا و نیازمندان نمی‌دهند!»


علل الشرائع، تالیف شیخ صدوق، جلد ۲، صفحه ۴۰۸-۴۰۹، چاپ انتشارات المکتبة الحیدریة

  • ۰ نظر
  • ۲۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۰۶
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


هشتم شوال


۱- ویرانی قبور ائمه بقیع علیهم السلام


در این روز در سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبور ائمه بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه در احد به دست وهابیون تخریب شد. علت و انگیزه تخریب این قبور مطهر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضاله وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است. آنان اضافی بر قبور مطهر ائمه معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا علیهم السلام قبر مطهر فاطمه بنت اسد علیها السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، قبر مطهر حضرت ام البنین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، قبر دختران پیامبر صلی الله علیه و آله، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر صلی الله علیه و آله، و قبور شهدای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله. وهابیان در سال ۱۳۴۳ در مکه گنبدهای قبر حضرت عبد المطلب، ابی طالب، خدیجه، و زادگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام را با خاک یکسان کردند. در جده نیز قبر حوا و دیگر قبور را تخریب کردند. در مدینه منور نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهر ائمه بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهر را به یغما بردند. قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای احد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبد الله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند. در همان سال به کربلای معلی حمله کردند، و ضریح مطهر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند. سپس به سمت نجف رفتند که موفق به غارت نشدند و شکست خورده برگشتند.


۲- جنگ حمراء الاسد


در این روز در سال سوم هجری قمری جنگ حمراء الاسد اتفاق افتاد. حمراء الاسد نام مکانی در اطراف مدینه است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۰۶-۳۰۸

  • ۰ نظر
  • ۲۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۸:۵۵
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ماه شوال المکرم


ماه شوال شامل رحلت بزرگانی و وقوع جنگ‌هایی است کما اینکه چند نفر از بزرگ‌ترین دشمنان اهل بیت علیهم السلام نیز در آن به درک واصل شده‌اند. روزهای ۱، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۲۵ را که شامل این وقایع هستند مرور خواهیم کرد.  عید فطر اولین روز این ماه و روز جشن روزه‌داری است. شهادت امام صادق علیه السلام، حضرت حمزه علیه السلام، وفات ابا صلت هروی و حضرت عبد العظیم علیه السلام روزهای غم در این ماه‌اند؛ که ویرانی قبور ائمه بقیع علیهم السلام نیز بر این مصیبت‌ها افزوده است. مرگ عمرو بن عاص، قتل متوکل و مرگ عبد الملک بن مروان شیرین‌ترین روزهای این ماه‌اند که دشمنان اهل بیت علیهم السلام در آن به درک واصل شده‌اند. از وقایع جنگی این ماه جنگ خندق، حنین، قرقره الکدر، حمراء الاسد، بنی قینقاع و حرکت به سوی جنگ صفین را می‌توان نام برد، و ورود حضرت مسلم علیه السلام به کوفه نیز از همین قبیل به شمار می‌آید. رد الشمس برای امیر المومنین علیه السلام و توقیع امام زمان علیه السلام برای حسین بن روح وقایع مهم دیگری هستند که در این ماه رخ داده‌اند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۹۹

  • ۰ نظر
  • ۱۲ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۳۳
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


تتمه ماه رمضان


۱- بدعت نماز تراویح توسط عمر


در این ماه در سال ۱۴ هجری قمری نماز نافله به جماعت خواندن را بدعت گذارد سپس مردی را برای مردها و مردی را برای زن‌ها به عنوان امام جماعت قرار داد.


۲- دعای باران توسط پیامبر صلی الله علیه و آله


در ماه رمضان سال ششم هجری قحطی شدیدی در مدینه رخ داد، که پیامبر صلی الله علیه و آله طلب باران کردند و باران آمد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۹۴-۲۹۵

  • ۰ نظر
  • ۱۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۲:۰۴
  • مصطفی جمشیدی