حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۳۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است


اعتراف عالم بزرگ اهل تسنن به منبع فیض بودن دوازده امام شیعه


احمد فاروقی سرهندی از علمای بزرگ اهل تسنن که نزد آنان به امام ربانی و مجدد الف ثانی مشهور است در مکتوبات خود می‌نویسد:


پیشوای واصلان این راه و سرگروه این‌ها و منبع فیض این بزرگواران، «حضرت علی مرتضی» است - كرم الله تعالى وجهه الكريم - و این منصب عظیم الشأن به ایشان تعلق دارد. در این مقام گویا هر دو قدم مبارک آن سرور - عليه و على اله الصلاة و السلام - بر فرق مبارک اوست - کرم الله تعالى وجهه - «حضرت فاطمه» و «حضرات حسين» - رضى الله تعالى عنهم - در این مقام با ایشان شریک‌اند. انگارم که «حضرت امیر» - رضی الله عنه - قبل از نشأة عنصری این گونه‌اند. و هر که را فیض و هدایت از این راه می‌رسید، به توسط ایشان می‌رسید، چه ایشان نزد نقطه منتهای این راه‌اند و مرکز این مقام به ایشان تعلق دارد. و چون دوره «حضرت امیر» تمام شد، این منصب عظیم القدر به «حضرات حسنین» ترتیبا مفوض و مسلم گشت و بعد از ایشان، همان منصب به هر یکی از ائمه اثنا عشر (دوازده امام شیعه علیهم السلام) على الترتيب و التفصيل قرار گرفت. و در اعصار این بزرگواران و همچنین بعد از ارتحال ایشان، هر که را فیض و هدایت می‌رسید، به توسط این بزرگواران بوده و به حيلولت ایشانان. هر چند اقطاب و نجبای وقت بوده باشند. و ملاذ و ملجا همه ایشان بوده‌اند.


گزیده مکتوبات ربانی، تالیف احمد سرهندی، صفحه ۵۷۴


جایگاه احمد سرهندی نزد اهل تسنن:


محمد عمر سربازی عالم بزرگ اهل سنت عمری در مورد او می‌نویسد:


خواجه مجدد الف ثانی مقامی والا داشت و فیوضاتش از فیوضات شیخ عبد القادر گیلانی هم بیشتر بود. مکتوبات امام ربانی اثری بسیار ارزشمند است.


مجالس قطب الارشاد، تالیف محمد عمر سربازی، جلد ۱، صفحه ۷۷-۷۸


همچنین ولی الله دهلوی در مورد او می‌گوید:


لا بحبه الا مؤمن تقی و لا یبغضه الا منافق شقی = با ایشان محبت نمی‌کند کسی مگر مومن پرهیزگار و بغض نمی‌کند با ایشان مگر منافق شقی !!! (نعوذ بالله مقام امیر المومنین علیه السلام و حدیث معروف نبوی در شان حضرت علی علیه السلام را به او داده)


زندگی مجدد الف ثانی، تالیف محمد ثانی ندوی، ترجمه فارسی بسم الله خوگانی، صفحه ۲۰-۲۱


پی نوشت: با توجه به این اعترافات صریح مبنی بر منبع فیض بودن و پیشوای واصلان بودن دوازده امام، یکی از منابع فیض و پیشوای واصلان، بقیة الله اعظم حضرت حجت بن حسن عسکری علیهما السلام می‌باشد.

  • ۰ نظر
  • ۳۱ فروردين ۹۹ ، ۲۲:۴۱
  • مصطفی جمشیدی


نام حضرت امیر المومنین علیه السلام در قرآن


شیخ محمد بن احمد بن شاذان قمی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه روایت کرده است:


حدثنا جعفر بن محمد بن قولويه رحمه الله ، قال حدثني علي بن الحسن النحوي قال : حدثني أحمد بن محمد ، قال : حدثني منصور بن أبي العباس ، قال : حدثني علي بن أسباط ، عن الحكم بن بهلول ، قال : حدثني أبو هما[م] قال : حدثني عبد الله بن اذينة ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه ، عن علي بن الحسين ، عن أبيه قال : قام عمر بن الخطاب إلى النبي صلى الله عليه وآله فقال : إنك لا تزال تقول لعلي : أنت مني بمنزلة هارون [من موسى] وقد ذكر [الله] هارون في القرآن ولم يذكر عليا عليه السلام. فقال النبي صلى الله عليه وآله : يا غليظ يا أعرابي أما تسمع قول الله تعالى «هذا صراط علي مستقيم».


امام صادق علیه السلام از پدران بزرگوارش علیهم السلام از ابا عبد الله الحسین علیه السلام نقل می‌فرمایند که روزی عمر بن خطاب بلند شد و به حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت: «تو مدام در مورد علی (علیه السلام) می‌گویی که «تو برای من به منزله‌ی هارونی برای موسی (علیه السلام)» و حال آن که خداوند نام هارون را در قرآن ذکر فرموده ولی اسمی از علی در قرآن نبرده است.» پس رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای خشن! ای بی‌سواد! مگر نشنیده‌ای که خداوند تعالی در قرآن فرموده است: «هذا صراط علي مستقيم»؟!


مائة منقبة، تالیف ابن شاذان قمی، صفحه ١۴۴، منقبت ۸۵، چاپ موسسه انصاریان

  • ۰ نظر
  • ۳۰ فروردين ۹۹ ، ۲۲:۴۰
  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


تتمه شعبان


۱- مرگ حفصه


در ماه شعبان سال ۴۵ هجری قمری حفصه از دنیا رفت و مروان بر جنازه او نماز خواند. حفصه دختر عمر بن خطاب ابتدا زوجه خنیس بن عبد الله بود. بعد از آنکه خنیس وفات کرد عمر او را به عقد پیامبر صلی الله علیه و آله در آورد. او با اخلاق و رفتار خود پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام را می‌آزرد، به حدی که پیامبر صلی الله علیه و آله او را طلاق داد و با اصرار بعضی رجوع فرمود. در جنگ جمل خواست با عایشه حرکت کند. ولی برادرش عبد الله بن عمر مانع گردید. اما هنگامی که لشکر امیر المومنین علیه السلام به منزل ذی قار رسیدند عایشه نامه‌ای به این مضمون برای حفصه نوشت: خبر زیادی لشکر ما به علی بن ابی طالب (علیهما السلام) رسیده است و او از ترس در ذی قار اقامت کرده است و از این جنگ جان سالم به در نخواهد برد.... 


چون نامه به دست حفصه رسید کنیزان و مغنیه‌ها را جمع کرد و آنان دایره‌ها می‌نواختند و اشعاری می‌خواندند که در آنها امیر المومنین علیه السلام را به بدی ذکر می‌کردند و زن‌های بنی امیه جمع شدند و شادی می‌کردند. خبر به حضرت ام کلثوم علیها السلام که رسید با عده‌ای از بانوان به صورت ناشناس وارد مجلس شدند و ناگهان صورت‌ها را باز کردند. حفصه خجالت کشید. ام کلثوم علیها السلام آیه‌ای که مربوط به زن‌های حضرت نوح و لوط علیهما السلام بود که نافرمانی آن دو پیامبر را نمودند و درباره حفصه و عایشه نازل شده بود بر حفصه قرائت کرد و فرمود: اگر تو و عایشه امروز برای خواری پدر من امیر المومنین (علیه السلام) به یکدیگر کمک می‌کنید، این کار شما تازگی ندارد چرا که همین معامله را با جدم پیامبر (صلی الله علیه و آله) کردید.  حفصه چون دید رسوا شده است نامه عایشه را پاره کرد و از حضرت ام کلثوم (علیها السلام) خواست بیشتر از این او را رسوا نکند.


۲- جنگ پیامبر صلی الله علیه و آله با بنی سعد


در شعبان سال ششم هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت امیر المومنین علیه السلام را به همراه ۱۰۰ نفر برای مقابله با طائفه بنی سعد در اطراف مدینه فرستاد. بنی سعد با خبر شده فرار کردند و مسلمانان صد شتر و هزار گوسفند به غنیمت گرفتند. امیر المومنین علیه السلام چند شتر برای پیامبر صلی الله علیه و آله جدا کرد و سایر غنایم را بین مسلمانان تقسیم فرمود و به مدینه بازگشتند.


۳- شهادت سعید بن جبیر


در این ماه در سال ۹۵ هجری قمری جناب سعید بن جبیر کوفی به دست حجاج بن یوسف ثقفی لعنت الله علیه به شهادت رسید.


سعید مردی فقیه، زاهد و عابد بود که توفیق کسب علم از محضر مبارک حضرت زین العابدین علیه السلام را یافته بود. او به خاطر اعتقاد خالص و محبت کاملی که به اهل بیت معصومین علیهم السلام داشت، نزد امام زین العابدین علیه السلام از احترام خاصی برخوردار بود. هنگامی که حجاج خواست آن بزرگوار را شهید کند، دعا کرد که حجاج بعد از شهادت او قادر به قتل هیچکس نشود. خداوند دعای او را مستجاب کرد و حجاج ۱۵ تا ۲۰ روز بعد از شهادت سعید زنده بود و کسی را نکشت تا به مرض آکله به درک واصل شد. 


بعد از آنکه حجاج سر آن بزرگوار را جدا کرد، دو پای مبارک او را نیز از ساق جدا کردند، در حالی که از سن مبارکش ۵۷ یا ۷۹ سال می‌گذشت در شهر الحی در واسط عراق مدفون شد. قبر آن بزرگوار یکی از زیارتگاه‌های محبین اهل بیت علیهم السلام است که دارای گنبد و صحنی بزرگ مشتمل بر چهار در است. 


بعضی مرگ حجاج را ۱۵ روز و بعضی ۲۰ روز و عده ای ۴۰ روز بعد از شهادت جناب سعید بن جبیر نقل کرده‌اند، که اگر مرگ حجاج در ۱۳ ماه رمضان باشد، شهادت سعید به ترتیب در روزهای ۲۷ یا ۲۸ یا ۲۲ یا ۲۳ و ۲ یا ۳ شعبان محتمل است، ولی قدر مسلم این است که شهادت سعید در شعبان بوده است.


۴- مرگ مغیره بن شعبه


در ماه شعبان سال ۵۰ هجری قمری مغیره بن شعبه در حالی که از طرف معاویه حاکم کوفه بود، در سن ۷۰ سالگی به درک واصل شد و زیاد بن ابیه به جای او منصوب شد. مغیره بن شعبه در کوفه سب به امیر المومنین علیه السلام می‌نمود و خطبا را امر می‌کرد که آن حضرت را لعن کنند و تا زمان فرا رسیدن مرگش این عمل را ترک نکرد. مغیره از اصحاب صحیفه ملعونه و لیلة عقبه بود که می‌خواستند پیامبر صلی الله علیه و آله را به قتل برسانند، و همچنین از اصحاب سقیفه است. او از کسانی بود که در آتش زدن در منزل امیر المومنین علیه السلام، شکستن در، کتک زدن به مادر سادات حضرت صدیقه شهیده فاطمه الزهرا علیها السلام و سقط جنین شریک بود. زنای مغیره با ام جمیل در بصره شهرت خاص دارد و در کتب شیعه و سنی با مدارک مختلف ذکر شده است. ابن ابی الحدید می گوید: مغیره زناکارترین مردم در جاهلیت و اسلام بود. مغیره از کسانی بود که به دستور معاویه همراه با عمرو عاص و عروه بن زبیر روایاتی دروغین ساختند که مقتضای آن‌ها وجوب لعن و برائت از امیر المومنین علیه السلام بود و برای این کار معاویه جوائز فوق العاده‌ای برای آنان مقرر کرد. او در محضر امام حسن علیه السلام جسارت‌ها به پدر بزرگوارش نمود. اما آن حضرت جواب‌های مناسبی به او دادند و در آخر فرمودند: تو آن کسی هستی که در شهادت مادرم و برادرم محسن علیهما السلام شریک بودی....


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۵۴-۲۵۸

  • ۰ نظر
  • ۳۰ فروردين ۹۹ ، ۲۱:۱۵
  • مصطفی جمشیدی


اذعان طحاوی از علمای بزرگ اهل تسنن به نزول آیه تطهیر تنها در شان پنج تن آل عبا


طحاوی که از علمای بزرگ و مشهور اهل تسنن می‌باشد، معترف است که آیه تطهیر مختص پنج تن اهل کساء است و تنها در شان آن بزرگواران نازل شده است. وی می‌نویسد:


فَدَلَّ مَا رَوَيْنَا فِي هَذِهِ الْآثَارِ مِمَّا كَانَ مِنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إلَى أُمِّ سَلَمَةَ مِمَّا ذَكَرَ فِيهَا لَمْ يُرِدْ بِهِ أَنَّهَا كَانَتْ مِمَّنْ أُرِيدَ بِهِ مِمَّا فِي الْآيَةِ الْمَتْلُوَّةِ فِي هَذَا الْبَابِ، وَأَنَّ الْمُرَادِينَ بِمَا فِيهَا هُمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَعَلِيٌّ، وَفَاطِمَةُ، وَحَسَنٌ، وَحُسَيْنٌ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ دُونَ مَنْ سِوَاهُمْ.


پس آن چه ما از روایات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و خطاب پیامبر به ام سلمه بیان کردیم، دلالت بر این دارد که ام سلمه از کسانی که مورد نظر این آیه هستند نمی‌باشد و مراد از این آیه، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام هستند نه غیر از آنان.


شرح مشکل الآثار، تالیف طحاوی، جلد ۲، صفحه ۲۴۴-۲۴۵، چاپ موسسه الرسالة


طحاوی به صریح‌ترین شکل ممکن اذعان می‌کند که آیه تطهیر تنها در مورد اهل کساء نازل شده و رد آشکاری است بر شبهات سخیف عده‌ای از اهل تسنن که ادعا می‌کنند آیه تطهیر در مورد همسران پیامبر نازل شده است!!!

  • ۰ نظر
  • ۲۹ فروردين ۹۹ ، ۲۱:۰۰
  • مصطفی جمشیدی


کتابی در عرش منقش به تشهد سه‌گانه


سید بن طاووس رضوان الله علیه روایت کرده است:


فيما نذكره من كتاب «القاضي القزويني» أيضا في تسمية مولانا علي عليه السلام بأمير المؤمنين. قال في كتابه بلفظه: الحسن بن علي بن فضال وإبراهيم بن مهزيار، روي عن عقبة بن خالد عن الحارث بن المغيرة عن أبي عبد الله عليه السلام قال: حول العرض كتاب خلق مسطورا: «أني أنا الله، لا إله إلا أنا، محمد رسول الله، علي أمير المؤمنين».


امام صادق علیه السلام فرمودند: در اطراف عرش، کتاب آفریده شده‌ای موجود است که در آن نوشته شده: همانا من خدایی هستم که معبودی جز من نیست، محمد صلی الله علیه و آله پیامبر خدا و علی علیه السلام امیر المومنین است.


الیقین، تالیف سید بن طاووس، باب ۴۱، صفحه ۱۸۹، چاپ دار العلوم

  • ۰ نظر
  • ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۴۷
  • مصطفی جمشیدی