حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

رد علامه حلی قدس سره بر وحدت وجود

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ق.ظ

رد علامه حلی قدس سره بر وحدت وجود

علامه حلی اندیشمند بزرگ شیعه، در آثار خود به صورت‌های مختلف و بحث‌های گوناگون از راه و روش صوفیه به شدت انتقاد نموده و در زمینه صفات حق تعالی در بحث پنجم کتاب خود چنین می‌فرماید:

المبحث الخامس: في أنه تعالى لا يتحد بغيره: الضرورة قاضية ببطلان الاتحاد، فإنه لا يعقل صيرورة الشيئين شيئا واحدا. وخالف في ذلك جماعة من الصوفية من الجمهور، فحكموا بأنه تعالى يتحد مع أبدان العارفين، حتى أن بعضهم قال: إنه تعالى نفس الوجود، وكل موجود هو الله تعالى!. وهذا عين الكفر والالحاد. والحمد لله الذي فضلنا باتباع أهل البيت دون أهل الأهواء الباطلة.

مبحث پنجم در مورد اینکه خداوند متعال با غیر خودش یکی نیست و اتحاد وجودی ندارد: بطلان وحدت خداوند با ممکنات، یک امر ضروری است چرا که به حکم عقل دو شیء، یک شیء نمی‌گردد، و در این مسئله گروهی از صوفیان مخالفت دارند با این عدم اتحاد، چرا که آنان معتقدند خداوند متعال با بدن‌های عرفا متحد است و در یک شیء واحد هستند تا آنجا که بعضی از آنها معتقدند حتی خداوند خود وجود انسان است و هر موجودی که در عالم وجود دارد، خود خداوند متعال است، که این حرف عین کفر و الحاد نسبت به خداوند متعال است. سپاس خدای را که ما را فضیلت داد به پیروی از اهل بیت علیهم السلام نه از پیروان اهل هواهای نفسانی باطله!

نهج الحق و کشف الصدق، تالیف علامه حلی، صفحه ۵۷، چاپ انتشارات دار الهجرة قم
  • ۹۸/۰۷/۲۹
  • مصطفی جمشیدی

نقد صوفیه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی