حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: یکم ربیع الثانی

چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۰۴ ب.ظ

تقویم شیعه


یکم ربیع الثانی


١- قیام توابین


در این روز در سال ۶۵ هجری قمری سلیمان بن صرد با گروهی از توابین _ که نام شانزده هزار نفر آنان در دفتر سلیمان ثبت شده بود _ برای خونخواهی امام حسین علیه السلام قیام کردند.


در روز دوم ربیع الثانی، از «نخیله» کوفه برای جنگ با ابن زیاد ملعون حرکت کردند. در شام جمعه ۵ ربیع الثانی از کوفه خارج شدند و روز بعد کنار قبر حضرت ابا عبد الله علیه السلام رفتند. یک یا سه شبانه روز در کربلا ماندند و گریستند و استغفار نمودند و ضجه و ناله کردند، به طوری که مثل آن روز و به آن اندازه صدای ضجه در آن وادی شنیده نشده بود. هنگام وداع، کنار قبر حضرت مانند ازدحام کنار حجر الاسود شلوغ بود. هر کس با حالتی شعر می‌خواند و ناله می‌کرد و با آن حضرت وداع می‌کرد و خود را برای جنگ با ابن زیاد آماده می‌نمود. سلیمان از شیعیان حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب و امام حسن و امام حسین علیهم السلام بود و در جمیع جنگ‌ها در رکاب امیر المومنین علیه السلام حضور داشت. آخر الامر با لشکر ابن زیاد رو به رو شدند؛ و بعد از کشتن عده‌ی زیادی از آنان و مبارزات و جانفشانی‌های فراوان، سلیمان در سن ۹۳ سالگی در عین الورد به شهادت رسید. از اصحاب سلیمان هم فقط ۲۷ نفر که مجروح و خسته و تشنه بودند جان سالم به در بردند و بقیه همه به شهادت رسیدند. حصین بن نمیر ملعون - که در کربلا دل‌های اهل بیت علیهم السلام را سوزاند - در عین الورد در سال ۶۷ هجری قمری به دست ابراهیم پسر مالک اشتر کشته شد و به جهنم واصل گردید.


۲- شهادت امام باقر علیه السلام (بنا به روایتی)


در این روز به روایتی، شهادت امام باقر علیه السلام است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۲۷-۱۲۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی