گمراهان و مارقین در زمان غیبت امام عصر عجل الله فرجه
گمراهان و مارقین در زمان غیبت امام عصر عجل الله فرجه
شیخ طوسی رحمت الله علیه روایتی را در رابطه با غیبت امام عصر عجل الله فرجه از زبان صادق آل محمد علیهم السلام نقل میکند. در ذیل این روایت طولانی، امام صادق علیه السلام به توصیف و دستهبندی عقاید باطل و گمراه در زمان غیبت امام عصر عجل الله فرجه میپردازد و میفرماید:
كَذَلِكَ غَيْبَةُ اَلْقَائِمِ فَإِنَّ اَلْأُمَّةَ سَتُنْكِرُهَا لِطُولِهَا فَمِنْ قَائِلٍ يَهْذِي بِأَنَّهُ لَمْ يُولَدْ وَ قَائِلٍ يَقُولُ إِنَّهُ يَتَعَدَّى إِلَى ثَلاَثَةَ عَشَرَ وَ صَاعِداً وَ قَائِلٍ يَعْصِي اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِقَوْلِهِ إِنَّ رُوحَ اَلْقَائِمِ يَنْطِقُ فِي هَيْكَلِ غَيْرِهِ.
غیبت قائم نیز چنین است زیرا این امت به واسطه طول مدتش آن را انکار مىکند (غیبت چنان به طول میکشد که بیشتر مردم گمراه میشوند مانند یهود و نصاری که در رابطه با غیبت حضرت عیسی علیه السلام گمراه شدند) پس گویندهای (گروهی) به هذیان گوید: او متولد نشده است (و در آخر الزمان متولد می شود) و گویندهاى (گروهی) دیگر گوید: او مرده است و گویندهاى (گروهی) دیگر این کلام کفرآمیز را گوید که یازدهمین ما ائمه عقیم بوده است (و فرزندی نداشته) و گویندهای (گروهی) دیگر با این کلام از دین خارج شود که تعداد ائمه به سیزده و یا بیشتر رسیده است (یعنی قائل به امامت نوعیه میشوند و مقام امامت و ولایت را به سیزدهمی و بیشتر تعمیم میدهند این گروه نیز در کلام صادق آل محمد علیهم السلام جزء گمراهان و مارقین قرار گرفتهاند) و گویندهای (گروهی) دیگر به نافرمانى خدای تعالی پرداخته و گوید روح قائم در کالبد دیگری سخن میگوید (یعنی روح قائم عجل الله فرجه در بدن شخص دیگری حلول کرده است و سخنی که او میگوید همان سخن قائم عجل الله فرجه است که بر زبان او جاری شده است).
الغیبة، تالیف شیخ طوسی، صفحه ۱۷۰، چاپ موسسه المعارف الاسلامیة
پی نوشت: همان طور که مشخص است از میان این پنج گروه گمراه، سه گروه اول متعلق به جماعت اهل تسنن است ولی در خصوص دو گروه گمراه دیگر، این دو گروه به نوعی دعوی شیعه بودن دارند اما به تصریح کلام امام صادق علیه السلام از دین خارج شدند و جزء مارقین هستند.
اللهم عجل لولیک الفرج