حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: پانزدهم رجب

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۰۳:۴۰ ب.ظ

تقویم شیعه


پانزدهم رجب


۱- زیارت امام حسین علیه السلام


در شب ۱۵ رجب و روز آن زیارت امام حسین علیه السلام و همچنین زیارت مشاهد مشرفه معصومین علیهم السلام مستحب است.


۲- شهادت حضرت زینب سلام الله علیها


وفات (شهادت) مظلومانه و غریبانه ام المصائب حضرت فاطمه صغری عقیله بنی هاشم زینب کبری علیها السلام در شب یکشنبه ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری قمری به وقوع پیوسته است. در مدت یک سال بعد از واقعه کربلا، زندگانی آن حضرت همراه با اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپری گشت. در عظمت آن مخدره همین بس که به فرموده صدوق رحمه الله، از جانب امام حسین علیه السلام نیابت خاصه داشته است، و تا هنگامی که بیماری امام زین العابدین علیه السلام تمام نشده بود، این نیابت ادامه داشت.


نامگذاری حضرت


هنگام ولادت حضرت زینب سلام الله علیها جبرئیل از جانب خداوند متعال بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله، اسم این دختر را زینب بگذار. آنگاه جبرئیل گریست. پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: سبب این گریه چیست؟ عرض کرد: همانا این دختر از آغاز زندگانی تا پایان روزگار در این سرای ناپایدار با رنج و درد و بلا خواهد زیست. گاهی به درد مصیبت شما یا رسول الله مبتلا می‌شود، و گاهی در ماتم مادرش و گاهی در مصیبت پدر و گاهی به درد فراق برادرش حسن مجتبی علیه السلام دچار خواهد شد. از همه بالاتر به مصائب کربلا و نوائب دشت نینوا گرفتار می‌شود چنانکه مویش سفید و قامتش خمیده خواهد گردید. این خبر را اهل بیت علیهم السلام شنیدند و اندوهناک و گریان شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله صورت بر صورت حضرت زینب علیها السلام نهاد و گریست. حضرت صدیقه طاهره علیها السلام فرمود: یا ابتا، این گریه برای چیست؟ خداوند دیده‌های تو را نگریاند. فرمود: ای فاطمه، بعد از من و تو این دختر دچار بلاها و مصائبی می‌شود. حضرت صدیقه علیها السلام فرمود: چه ثواب دارد آن کسی که بر دخترم زینب علیها السلام گریه کند؟ آن حضرت فرمود: ای پاره تنم و ای نور چشمم، ثواب کسی که بر او و مصائب او گریه کند مانند ثواب کسی است که بر برادرش حسین گریه کند. سپس نام آن حضرت را زینب نهاد. آن حضرت یک سال و چند ماه بعد از واقعه کربلا با قلبی پر از اندوه از مصائب کربلا در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند. در وفات آن مخدره مظلومه روزهای ۱۴ رجب و دهم ماه رمضان را هم گفته اند.


پی نوشت: البته بر خلاف نویسنده محترم بسیاری از مورخین خبر از مسموم شدن و شهادت حضرت زینب سلام الله علیها به دست بنی امیه لعنت الله علیهم داده‌اند که با شناختی که از سیره و روش حکام ظالم بنی امیه و افشاگری‌های حضرت زینب علیها السلام از این حکام جور داریم معقولانه‌تر است.


۳- تغییر قبله


در روز ۱۵ رجب سال دوم هجری قمری قبله از بیت المقدس به سوی کعبه تغییر پیدا کرد. این برنامه در نماز ظهر در مسجد بنی سالم مدینه اتفاق افتاد و این مسجد بعد از آن به مسجد ذی القبلتین نامیده شد.


۴- خروج از شعب ابی طالب علیه السلام


در این روز حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله از شعب ابی طالب علیه السلام خارج شدند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۰۶-۲۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی