حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: بیست و پنجم ذی القعده

جمعه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۵۲ ق.ظ

تقویم شیعه


بیست و پنجم ذی القعده


۱- حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه به سوی مرو


در این روز در سال ۲۰۰ هجری قمری حضرت رضا علیه السلام از مدینه به سوی مرو حرکت کردند.


مامون، رجاء بن ابی ضحاک را برای آوردن حضرت مأمور کرد و به او دستور داد که حضرت را از راه اهواز بیاورد و از طریق کوفه و قم عبور ندهد. هنگامی که خواستند حضرت را به طرف خراسان حرکت دهند داخل مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله شد تا با آن حضرت وداع کند و این کار را چند مرتبه انجام داد و هر بار کنار قبر شریف می رفتند و بر می‌گشتند صدای مبارک به گریه و ناله بلند بود. جلو رفتم و سلام عرض کردم. حضرت فرمود: فلانی ! مرا زیارت کن چه اینکه من از جوار جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به طرف خراسان می‌روم و در غربت می‌میرم و در جنب هارون دفن می‌شوم. من هم به طرف طوس حرکت کردم تا اینکه حضرت به شهادت رسیدند و در جنب هارون دفن شدند.


حضرت رضا علیه السلام می‌فرمایند: هنگامی که خواستم از مدینه خارج شوم خانواده‌ام را جمع کردم و آن ها را امر کردم که بر من گریه کنند به گونه‌ای که صدای آنان را بشنوم. بعد ۱۲۰۰۰ دینار بین آنان تقسیم کردم و گفتم: همانا من به نزد زن و فرزندم باز نخواهم گشت.


۲- روز دحو الارض


یعنی روز پهن شدن زمین از زیر خانه‌ی کعبه بر روی آب. شب و روز آن مبارک و با ارزش است که رحمت خدا در آن نازل می‌شود و قیام به عبادت در شب و روز آن اجر بسیار دارد.


حسن بن علی وشاء می‌گوید: من کودک بودم که با پدرم در خدمت حضرت رضا علیه السلام در شب ۲۵ ذی القعده شام خوردیم. امام علیه السلام فرمودند: امشب حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیهما السلام متولد شده‌اند و زمین از زیر کعبه پهن شده است، و ثواب های زیادی برای روزه‌ی آن ذکر فرمودند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۳۱-۳۳۲

  • ۹۷/۰۵/۱۹
  • مصطفی جمشیدی

تقویم

تقویم امروز

تقویم شیعه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی