حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: تتمه ماه محرم

دوشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۳ ب.ظ

تقویم شیعه


تتمه ماه محرم


۱- نوشتن صحیفه ملعونه


در این ماه در سال ۱۱ هجری قمری صحیفه‌ی ملعونه دوم نوشته شد و به امضاء منافقین رسید. محتوای آن چنین بود که نگذارند خلافت و امامت مسلمین بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله به علی بن ابی طالب علیهما السلام برسد، و بر اساس آن مقدمات و زمینه‌های غصب خلافت و گرفتن بیعت از آن حضرت به هر صورت ممکن را فراهم نمودند. با نوشتن آن صحیفه اساس ظلم و ستم به اهل بیت علیهم السلام را بنا نهادند، که به فرموده‌ی امام صادق علیه السلام: «إذا کُتِبَ الکِتابُ قُتِلَ الحُسَینُ علیه السلام» یعنی: «هنگامی که صحیفه‌ی ملعونه نوشته شد امام حسین علیه السلام به شهادت رسید».


۲- وفات ام المومنین ماریه قبطیه رضوان الله علیها


در ماه محرم سال ۱۵ هجری قمری (یا ۱۶ هجری قمری) ماریه‌ی قبطیه در مدینه رحلت فرمود. ماریه دختر شمعون قبطی بود که همراه با خواهرش شیرین و یک خواجه که برادر ماریه به نام ماپور بود و هزار مثقال طلا و بیست جامه حریر و دراز گوشی به نام یعفور و قاطری به نام دُلدُل، در سال هفتم از سوی پادشاه اسکندریه به رسم هدیه خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستاده شد. پیامبر صلی الله علیه و آله ماریه را به همسری خود برگزید، و در محله «عالیه» _ که آن را «مشربه‌ی ام ابراهیم» می‌گویند _ منزلی برای آن حضرت تهیه کرد و خداوند جناب ابراهیم علیه السلام را از این بانو به آن حضرت عنایت فرمود. حضرت امیر المومنین علیه السلام به خاطر ولادت ابراهیم علیه السلام بسیار اظهار سرور می‌فرمود و به آنان خدمت می‌نمود، و بدین جهت عایشه از حضرت امیر المومنین علیه السلام بسیار ناراحت و ملول بود. از عایشه نقل شده که گفت: «من به ماریه حسد می‌بردم، چون زنی بسیار زیبا بود». سر انجام این حسادت باعث شد که تهمتی به جناب ماریه زد و آیه‌ای در تقبیح این کار عایشه نازل شد که در تفاسیر شیعه و سنی به تفصیل توضیح داده شده است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۴۶-۴۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی