حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: دهم ذی الحجه

سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۴ ب.ظ

تقویم شیعه


دهم ذی الحجه


۱- عید قربان


روز عید اضحی است، و در این روز حجاج بیت الله الحرام برای رمی جمرات و قربانی کردن در منی به سر می برند.


۲- شهادت عبد الله محض و جمعی از آل حسن علیهم السلام


در این روز در سال ١۴۵ هجری قمری جناب عبد الله محض بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی علیه السلام در سن ۵۷ سالگی همراه با جمعی از برادران و پسر عموهای خود در زندان منصور دوانیقی لعنت الله علیه به شهادت رسیدند. زندان آنان به گونه‌ای بود که روز و شب در آن مشخص نبود. برادران عبد الله محض حسن و ابراهیم بودند، مادر این دو بزرگوار فاطمه بنت الحسین علیهما السلام بود. فرزندان عموی عبد الله محض، یعقوب، اسحاق ابو الحسن علی العابد، عباس و عبد الله بودند. بعضی از این بزرگواران مثل ابراهیم بن حسن زنده دفن شدند. بعضی دیگر هنگامی که داخل خانه بودند سقف را روی آنها خراب کرد و شهید شدند. مرقد آل حسن علیهم السلام در هاشمیه نزدیک بغداد است، که مشهور به قبور سبعه است.


منصور به خاطر عداوت خاصی که با اهل بیت علیهم السلام داشت، مدتی قبل از شهادت آن بزرگواران، در سال ۱۴۴ هجری قمری دستور داد آل حسن علیهم السلام را با غل و زنجیر بر گردن و پا، بر مرکب‌های چموش و بدون روانداز سوار کرده و به ربذه ببرند. آنان را با این حال در مقابل آفتاب با بدن برهنه در مقابل منصور نگه داشتند. عبد الله محض خطاب به منصور فرمود: آیا ما در روز بدر با اسرای شما چنین کردیم؟ این کلام بر منصور گران آمد و برخاست و رفت.  هنگامی که آن بزرگوار را با این حال از مدینه بیرون می‌بردند امام صادق علیه السلام از پس پرده‌ای به آنان نگاه کرد و آنقدر گریست که اشک بر محاسن شریفش جاری شد و فرمود: به خدا قسم بعد از این جماعت حرمتی برای خداوند حفظ نکرده‌اند.


۳- نماز عید امام رضا علیه السلام در خراسان


در این روز آقا و مولایمان حضرت ثامن الحجج علیه السلام به خواهش مأمون (لعنه الله)، در خراسان برای نماز عید تشریف فرما شدند. مأمون با دیدن ازدحام مردم برای شرکت در نماز به امامت حضرت، دستور داد از نیمه راه بازگردند، چرا که ترسید مردم بر او شورش کنند. در مراجعت از این نماز بود که حضرت رضا علیه السلام از خداوند تقاضای مرگ فرمودند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۶۴-۳۶۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی