دشمنی سفیانی با نام حضرت رقیه سلام الله علیها
دشمنی سفیانی با نام حضرت رقیه سلام الله علیها
در یکی از روایاتی که در مورد آخر الزمان و ظهور سفیانی است وارد شده است که:
«ولا يزال السفياني يقتل كل اسمه محمد و علي و حسن و حسين و فاطمة و جعفر و موسى و زينب و خديجة و رقیة بغضاً لآل محمد»
یعنی: «سفیانی هر کس را که نامش محمد و علی و حسن و حسین و فاطمه و جعفر و موسی و زینب و خدیجه و رقیه است از روی بغض و کینهای که به آل محمد دارد به قتل میرساند.»
این روایت از چند جهت قابل توجه است:
١. نام حضرت رقیه علیها السلام از جمله نامهایی است که همچون نام محمد و علی و حسن و ... مورد علاقه اهل بیت علیهم السلام است و همچنین از نامهایی است که دشمن کورکن و خار چشم مبغضين آل الله علیهم السلام میباشد و همچنین مهمترین نکتهای که از این حدیث شریف استفاده میشود این است که کسانی که با حضرت رقیه علیها السلام به هر طریقی دشمنی میکنند در صف سفیانیان هستند در هر منصب و لباسی که باشند.
۲. نامگذاری با این اسامی نشانهای مهم بر محبت اهل بیت علیهم السلام است.
٣. ظاهر این است که نام حضرت رقیه علیها السلام در این روایت بیش از همه ناظر به حضرت رقیه علیها السلام میباشد زیرا همانگونه که از نام محمد و علی و حسن و حسین و فاطمه نام پنج تن آل عبا علیهم السلام به ذهن میرسد و همانگونه که از نام جعفر و موسی وجود امام صادق و امام کاظم علیهما السلام و برای ما تداعی میشود و نه وجود عموی پیامبر یا موسی بن عمران؛ همانگونه از نام رقیه چنین به ذهن منتقل میشود که منظور حضرت امام حسین علیه السلام از ذکر نام رقیه، رقیه سه ساله است و این به خاطر شهرت و کثرت استعمال این نام در مورد حضرت رقیه علیه السلام میباشد.
پس از ۱. کثرت استعمال و ۲. ارتکاز ذهنی و شهرت بر میآید که مقصود این حدیث از نامگذاری به رقیه همان وجود مقدس بیبی سه ساله سيده رقيه علیها السلام میباشد.
اما چند نکته در مورد نامگذاری به نام اهل بیت علیهم السلام قابل توجه است. نامگذاری به نام ایشان:
اولا: نشانهی ارادت ما به ایشان است.
ثانيا: احیای نام اهل بیت علیهم السلام و به نوعی یادآوری مصیبت ایشان است.
ثالثا: این نامگذاری ها تأثير خاص خود را دارد، چنانکه امام صادق علیه السلام در این مورد قسم یاد کردهاند:
«قيل لابی عبدالله عليه السلام : انا نسمي بأسمائكم و اسماء ءابائكم فينفعنا ذلك، فقال: اي والله .»
در محضر امام صادق علیه السلام عرض شد: «ما فرزندانمان را به نام شما و پدرانتان نامگذاری میکنیم آیا این عمل ما در پیشگاه الهی اجر و فایدهای دارد؟ حضرت فرمود: بلی، به خدا قسم فایده دارد.»
رابعا: وقتی دشمن اهل بیت علیهم السلام امری را مبغوض میشمارد خود نقطهی عطفی محسوب میشود زیرا با این نامگذاری ادخال بغض کردهایم بر قلب دشمنان اهل بیت علیهم السلام و این ادخال بغض چنان اهمیت دارد که در روایات عظيم الشأنی ادخال بغض و مخالفت با اعداء اهل بیت علیهم السلام معیار مهمی در تبری و ولایت دانسته شده است مثلا در مورد زوار قبر ابی عبد الله الحسین علیه السلام وارد شده که امام صادق علیه السلام فرمودند: خدایا زائرین قبر ابی عبد الله الحسین علیه السلام را مورد رحمت قرار بده که «مخالفة لأعدائنا» به خاطر مخالفت با دشمنان ما به زیارت ایشان میروند.
ظاهر این است که سفیانی دشمنترین افراد نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف است پس اگر در دل این دشمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توسط نامگذاری نام نامی حضرت رقیه علیها السلام ادخال بغض کنیم یعنی در قلب امام زمان علیه السلام ادخال سرور نمودهایم؛ زیرا در بسیاری از مواقع رضایت امام علیه السلام در مخالفت با دشمنان ایشان است چنانچه در مورد امام صادق علیه السلام دارد که خدایا زائرین امام حسین علت را ببخش زیرا «مخالفا لأعدائنا» به زیارت امام حسین میروند، پس وقتی اسمی مانند رقیه هم مورد عنایت اهل بیت علیهم السلام است که همان عنایت ذات باری تعالی است و هم مورد بغض دشمنان اهل بیت علیهم السلام است معلوم میشود که چقدر نام نامی و اسم پرمسمایی است و نشانهای روشن برای شیعیان که فرزندان خود را متبرک به این نام کنند.
سه بانوی بهشتی، تألیف سید جعفر رفیعی، صفحه ۱۵۸-۱۵۹، چاپ انتشارات خورشید هدایت