حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

علم الهی امام جواد علیه السلام

سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳ ب.ظ



علم الهی امام جواد علیه السلام

ابن حمزه طوسی رضوان الله علیه روایت کرده است:

٤٥٨ / ٦ ـ عن أبي الصلت الهروي ، قال : حضرت مجلس الإمام محمّد بن علي بن موسى عليهم‌السلام ، وعنده جماعة من الشيعة وغيرهم ، فقام إليه رجل وقال : يا سيدي ، جعلت فداك. فقال عليه‌السلام : « لا تقصّر واجلس ». ثمّ قام إليه آخر فقال : يا مولاي ، جعلت فداك. فقال : « إن لم تجد أحدا فارم بها في الماء ، فإنّها تصل إليه ». قال : فجلس الرجل ، فلمّا انصرف من كان في المجالس قلت له : جعلت فداك ، رأيت عجبا! قال : « نعم ، تسألني عن الرجلين؟ » قلت : نعم يا سيدي. قال : « أمّا الأول فإنّه قام يسألني عن الملاّح يقصّر في السفينة؟ قلت : لا ، لأنّ السفينة بمنزلة بيته ليس بخارج منها ؛ والآخر قام يسألني عن الزكاة إن لم يصب أحدا من شيعتنا فإلى من يدفعه؟ فقلت له : إن لم تصب لها أحدا فارم بها في الماء ، فإنّها تصل إلى أهلها »

ابو صلت هروی گفت: در مجلس امام جواد علیه السلام حضور پيدا نمودم، در اين محفل، گروهی از شیعیان و دیگران نیز حضور داشتند، شخصی برخاست و عرض کرد: آقای من! قربانت گردم. پیش از آن که سخنش را ادامه دهد امام جواد علیه السلام فرمودند: نمازت را شکسته نخوان، و بنشین. آنگاه شخص دیگری برخاست و گفت: مولای من! قربانت گردم. باز پیش از آن که سخنش را ادامه دهد امام جواد علیه السلام فرمودند: اگر کسى را پیدا نکردى، آن را به آب بینداز که به اهلش می‌رسد. او نیز نشست، وقتی مجلس تمام شد و همه رفتند عرض کردم: قربانت گردم، آقای من! چیز شگفت انگیزی دیدم! حضرت فرمودند: آری، در مورد آن دو مرد می‌پرسی؟ عرض کردم: آری، ای سرور من! امام جواد علیه السلام فرمود: شخص اول برخاست تا در مورد کشتیبان بپرسد که آیا می‌تواند در كشتى نمازش را شکسته بخواند. گفتم: نه، شکسته نخوان، زیرا کشتى به منزله‌ی خانه‌ی او است و از آن خارج نمی‌شود. و آن دیگرى برخاست تا بپرسد در صورتی که مستحقی از شیعیان ما پیدا نکند، زكات مالش را به چه کسی بدهد؟ گفتم: اگر نتوانستی کسی از شیعیان ما را پیدا کنی، زکات مالت را به آب بینداز که به اهلش می‌رسد.

الثاقب فی المناقب، تالیف ابن حمزه طوسی، صفحه ۵۲۳، حدیث ۴۵۸، چاپ انتشارات انصاریان

  • ۰۱/۰۶/۲۲
  • مصطفی جمشیدی

احادیث اهل بیت

فضائل اهل بیت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی