حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۲۸ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است


امام مهدی عجل الله فرجه در کلام امام جواد علیه السلام


شیخ صدوق و ابو القاسم خزاز رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند:


٣ـ حدّثنا عبد الواحد بن محمّد العبدوس العطّار رضي الله عنه قال : حدّثنا عليُّ بن محمّد بن قتيبة النيسابوريّ قال : حدّثنا حمدان بن سليمان قال : حدّثنا الصقر ابن أبي دلف قال : سمعت أبا جعفر محمّد بن عليٍّ الرِّضا عليهما‌ السلام يقول : إنَّ الامام بعدي إبني عليٌّ ، أمره أمري ، وقوله قولي ، وطاعته طاعتي ، والامام بعده ابنه الحسن ، أمره أمر أبيه ، وقوله قول أبيه ، وطاعته طاعة أبيه ، ثمَّ سكت. فقلت له : يا ابن رسول الله فمن الامام بعد الحسن؟ فبكي عليه‌السلام بكاء شديداً ، ثمَّ قال : أنَّ من بعد الحسن ابنه القائم بالحقِّ المنتظر. فقلت له : يا ابن رسول الله لم سمّي القائم؟ قال : لأنّه يقوم بعد موت ذكره وارتداد أكثر القائلين بإمامته. فقلت له : ولم سمي المنتظر؟ قال؟ لأنَّ له غيبة يكثر أيامها ويطول أمدها فينتظر خروجه المخلصون وينكره المرتابون ويستهزيء بذكره الجاحدون ، ويكذب فيها الوقّاتون ، ويهلك فيها المستعجلون ، وينجو فيها المسلّمون.


صقر بن ابی دلف گوید: از امام جواد علیه السلام شنیدم که می‌فرمود: امام بعد از من پسرم علی است؛ امر او امر من، و سخن او سخن من، و اطاعت از او اطاعت از من است، و امام پس از او پسرش حسن است؛ امر او امر پدرش، و سخن او سخن پدرش، و اطاعت از او اطاعت از پدرش می‌باشد. سپس حضرت سکوت فرمودند. عرض کردم: ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله، پس امام بعد از حسن کیست؟ حضرت گریه‌ی شدیدی کردند، سپس فرمودند: بعد از حسن پسرش، قائم به حق و امام منتظر است. گفتم: ای پسر رسول خدا، چرا ایشان قائم نامیده شده‌اند؟ فرمود: چون او وقتی قیام می‌کند که یادش مرده است و اکثر معتقدین به امامت وی، از عقیده‌ی خود باز گشته‌اند. گفتم: چرا او را منتظر می‌گویند؟ فرمود: زیرا ایام غیبش زیاد شود و مدتش طولانی گردد و مخلصان در انتظار قیامش باشند و شکاکان انکارش کنند و منکرانش یادش را تمسخر کنند و تعین کنندگان وقت ظهورش دروغ گویند و شتاب کنندگان در غیبت هلاک شوند و تسلیم شوندگان در آن نجات یابند.


کمال الدین، تالیف شیخ صدوق، باب ۳۶، حدیث ۳، صفحه ۳۵۲-۳۵۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات


کفایة الاثر، تالیف ابو القاسم خزاز، صفحه ۳۹۸-۳۹۹، حدیث ۱۷۰، چاپ انتشارات دلیل ما


بحار الانوار، تالیف علامه مجلسی، جلد ۵۱، صفحه ۳۰، حدیث ۴، چاپ دار احیاء التراث العربی


اللهم عجل لولیک الفرج بحق جواد الائمة علیه السلام 🙏


  • مصطفی جمشیدی


اعتراف ابن تیمیه ناصبی به فضائل امام جواد علیه السلام:


إن محمد بن عليّ الجواد كان من أعيان بني هاشم، وهو معروف بالسخاء و السؤدد. ولهذا سمّي الجواد.


محمد بن علی (امام جواد علیه السلام) از بزرگان بنی هاشم بود. او به سخاوت و بزرگواری معروف بود و به همین جهت به جواد نام‌گذاری شد.


منهاج السنة، تالیف ابن تیمیه، جلد ۴، صفحه ۶۸، چاپ جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامیة

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


آخر ذی القعده


شهادت امام جواد علیه السلام


در این روز در سال ۲۲۰ هجری قمری امام جواد علیه السلام به زهر معتصم لعنت الله علیه به شهادت رسیدند، و هنگام شهادت از سن مبارکشان ۲۵ سال و سه ماه و ۱۲ روز گذشته بود. در شهادت آن حضرت ۵ ذی القعده، ۵ ذی الحجه سال ۲۱۹ هجری قمری، ۶ ذی الحجه ۲۵ ذی الحجه هم گفته شده است. بعد از شهادت حضرت رضا علیه السلام، مأمون لعنت الله علیه جواد الائمه علیه السلام، مأمون جواد الائمه علیه السلام را به بغداد طلبید و دخترش ام الفضل لعنت الله علیها را به آن حضرت تزویج نمود. پس از مدتی که آن حضرت از سوء معاشرت مأمون بسیار ناراحت بودند برای حج به مکه تشریف بردند. سپس به مدینه رفتند و در آنجا بودند تا مأمون به درک واصل شد و معتصم برادر او خلافت را غصب کرد. معتصم حسادتی خاصی نسبت به آن حضرت داشت، و آن امام معصوم علیه السلام را همراه ام الفضل به بغداد احضار کرد. آن حضرت در حضور اکابر شیعه و ثقات اصحاب خود در مدینه امام هادی علیه السلام را امام بعد از خود معرفی کردند و ودایع امامت را تسلیم ایشان نمودند و در ۲۸ محرم سال ۲۲۰ هجری قمری وارد بغداد شدند. ام الفضل به تحریک عمویش معتصم و به قولی جعفر بن مأمون، امام علیه السلام را در سن ۲۵ سالگی مسموم کرد.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۳۵-۳۳۶

  • مصطفی جمشیدی


معنای صحیح وحدت و تفرقه و سنت و بدعت در کلام امیر المومنین علیه السلام


سلیم بن قیس هلالی رضوان الله علیه نقل کرده است:


وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ تَفسيرِ السُّنَّةِ وَ الْبِدْعَةِ وَ الْجَماعَةِ وَ الْفُرْقَهِ ـ : اَلسُّنَّةُ ـ و اللّه‏ِ ـ سُنَّةُ مُحمِّدٍ صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله وَ الْبِدْعَةُ ما فارَقَها وَ الْجَماعَةُ ـ وَ اللّه‏ِ ـ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْحَقِّ وَ اِنْ قَلّوا وَ الْفُرقَةُ مُجامَعَةُ اَهْلِ الْباطِلِ وَ اِنْ كَثُروا.


امیر المومنین علیه السلام در پاسخ به پرسش از معناى سنت، بدعت، وحدت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنت، همان سنت محمد صلى‏ الله ‏عليه‏ و ‏آله است و بدعت آنچه خلاف آن باشد و به خدا قسم، وحدت، همدست شدن با اهل حق است هر چند اندک باشند و تفرقه، همدستى با اهل باطل است هر چند بسيار باشند.


کتاب سلیم بن قیس هلالی رضوان الله علیه معروف به اسرار آل محمد، جلد ۲، صفحه ۹۶۴، چاپ انتشارات دلیل ما


همچنین جناب شیخ احمد بن ابی طالب طبرسی رضوان الله علیه روایت کرده است:


روى يحيى بن عبد الله بن الحسن عن أبيه عبد الله بن الحسن قال : كان أمير المؤمنين عليه‌السلام يخطب بالبصرة بعد دخوله بأيام فقام إليه رجل فقال : يا أمير المؤمنين أخبرني من أهل الجماعة ومن أهلالفرقة ومن أهل البدعة ومن أهل السنة؟ فقال ويحك أما إذا سألتني فافهم عني ولا عليك أن تسأل عنها أحدا بعدي أما أهل الجماعة فأنا ومن تبعني وإن قلوا وذلك الحق عن أمر الله تعالى وعن أمر رسوله. وأهل الفرقة المخالفون لي ولمن اتبعني وإن كثروا. وأما أهل السنة فالمتمسكون بما سنه الله لهم ورسوله وإن قلوا. وأما أهل البدعة فالمخالفون لأمر الله ولكتابه ولرسوله العاملون برأيهم وأهوائهم وإن كثروا وقد مضى منهم الفوج الأول وبقيت أفواج وعلى الله قبضها واستيصالها عن جدد الأرض.


یحیی بن عبد الله بن حسن از پدرش عبد الله بن حسن و او از حضرت امیر المومنین علیه السلام نقل نموده که آن حضرت چند روز پس از ورود به بصره خطبه‌ای ایراد فرمودند. در این میان مردی برخاسته و پرسید: ای امیر المومنین، بفرمایید که اهل وحدت و اهل تفرقه چه کسانی‌اند؟ همین طور اهل بدعت و اهل سنت کیستند؟ امیر المومنین علیه السلام فرمودند: وای بر تو، حالا که پرسیدی پس با دقت به جوابش گوش کن که پس از من نیاز نباشد دوباره از کسی بپرسی. اهل وحدت من و پیروان من هستند هرچند در تعداد اندک باشند، و این همان حقی است که مطابق با امر خدا و رسولش صلی الله علیه و آله می‌باشد. و اهل تفرقه، مخالفان با من و پیروانم می‌باشند هرچند تعدادشان بسیار باشد. و اهل سنت افرادی هستند که دست تمسک به سنن خدا و پیامبر زده‌اند؛ هرچند تعدادشان اندک باشد. و اهل بدعت مخالفان اوامر خداوند و قرآن و پیامبر، و اهل رأی و هوا و هوس خویش هستند. هرچند تعدادشان بسیار باشد. و از این گروه جمعی درگذشته‌اند، و تعدادی نیز زنده‌اند، که نابودی و محو آنان از روی زمین بر عهده‌ی خود خداوند است.


الاحتجاج، تالیف احمد بن ابی طالب طبرسی رضوان الله علیه، جلد ۱، صفحه ۲۲۳، چاپ منشورات الشریف الرضی


بحار الانوار، تالیف علامه مجلسی رضوان الله علیه، جلد ۳۲، صفحه ۲۲۱-۲۲۲، چاپ چاپ دار احیاء التراث العربی


مصباح البلاغة، تالیف علامه میر جهانی رضوان الله علیه، جلد ۱، صفحه ۱۱، نسخه خطی


پس وحدت تنها بین شیعیان مولا علی علیه السلام قابل انجام است.


  • مصطفی جمشیدی


روابط حسنه پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم با ایرانیان به اعتراف موبد زرتشتی


پیروز شاه بلسارا اندیشمند و‌ موبد زرتشتی در بیان علت مسلمان شدن ایرانیان می‌نویسد:


پیغمبر مقدس اسلام و اولیای اسلام (معصومین علیهم السلام) همه نسبت به ایرانیان به نظر احترام می‌نگریستند، چنانکه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) سلمان (رضوان الله علیه) را از خاندان خود می‌خواند و حضرت علی (علیه السلام) در توصیف ایرانیان می‌کوشید.


ایران و اهیمت آن در ترقی و تمدن بشر، تالیف بلسارا، ترجمه فارسی سپنتا، صفحه ۱۴۴، چاپ موسسه ایران لیگ بمبئی

  • مصطفی جمشیدی