حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

صفحه اینستاگرام:
http://Instagram.com/_u/Hadis_Sher_Fazael

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۲۰ مرداد ۹۸، ۱۹:۵۳ - محمد صادق تقی زاده
    دمت گرم !
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۴ - انواع لوستر سقفی با قیمت
    التمس دعا
  • ۲ اسفند ۹۷، ۲۳:۵۱ - علی زیرایی
    ممنونم

۲۱ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است


منظور از فلق در قرآن چیست؟


خداوند در سوره فلق می‌فرمایند: قل اعوذ بربّ الفلق.


اما فلق چیست؟


علامه مجلسی رضوان الله علیه در کتاب عین الحیات آورده است که از امام صادق علیه السلام روایت شده است:


فلق، چاهی است در جهنم، که اهل جهنم از شدت حرارت آن استعاذه می‌نمایند و از خدا طلب می‌نمایند که نفسی بکشند. چون نفس کشید، جمیع جهنم را سوزانید. در آن چاه صندوقی از آتش است، که اهل آن چاه از حرارت آن صندوق استعاذه می‌نمایند؛ و آن تابوتی است که در آن تابوت، شش کس از پیشینیان و شش کس از پسینیان جا دارند. اما شش نفر اول: پسر آدم است (قابیل) که برادر خود را کشت؛ نمرود که ابراهیم (علیه السلام) را در آتش انداخت؛ فرعون و سامری که گوساله پرستی را در دین خود رواج داد؛ آن کسی (یعنی یهودا) که یهود را پس از پیغمبرشان گمراه کرد؛ و آن کسی (یعنی پولس) که نصاری را بعد از پیغمبرشان گمراه کرد و اما آن شش نفر آخر: ابو بکر، عمر، عثمان، معاویه، سرکرده خوارج نهروان و ابن ملجم.


عین الحیات، تالیف علامه مجلسی، جلد ۲، صفحه ۶۶-۶۷، انتشارات انوار الهدی، سال ۱۳۸۲

  • مصطفی جمشیدی


تاکید رسول خدا صلی الله علیه و آله بر خلافت امیر المومنین پس از خود (به روایت اهل تسنن)


ابن ابی عاصم شیبانی از علمای اهل تسنن روایت کرده است:


۱۱۸۸- ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّي، حَدَّثَنَا يَحْيَي بْنُ حَمَّادٍ، عَنْ أَبِي عَوَانَةَ، عَنْ يَحْيَي بْنِ سُلَيْمٍ أَبِي بَلْجٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وسلم لِعَلِيٍّ: " أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَي، إِلا أَنَّكَ لَسْتَ نَبِيًّا، إِنَّهُ لا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي ".


ابن عباس گفت: رسول خدا (صلی الله عليه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: تو برای من، همانند هارون نسبت به موسی هستی؛ جز اين كه تو پيامبر نيستی. همانا سزاوار نيست كه من از ميان شما بروم، مگر اين كه تو خلیفه و جانشين من در ميان تمام مومنان بعد از من هستی.


البانی محدث بزرگ وهابیت در تعلیقات خود در مورد این روایت می‌نویسد:


۱۱۸۸- اسناده حسن. ورجاله ثقات رجال الشيخين.


سند روايت حسن (نیکو) و راویان آن همه موثق و از راويان شیخین (بخاری و مسلم) هستند.


السنة، تالیف ابن ابی عاصم شیبانی، جلد ۲، صفحه ۵۶۵، چاپ المکتب الاسلامی


نکته مهم روایت تاکید رسول خدا صلی الله علیه و آله بر خلیفه بر مومنین بودن امیر المومنین است یعنی عدم قبول امیر المومنین به معنی خروج از درجه ایمان است.

  • مصطفی جمشیدی


فرق میان ائمه عدل از آل محمد (صلوات الله علیهم) ائمه جور از غیر آن‌ها


محمد بن حسن صفار رضوان الله علیه روایت کرده است:


حدثنا احمد بن محمد عن الحسين بن سعيد عن محمد بن اسمعيل عن منصور عن طلحة بن زيد ومحمد بن عبد الجبار بغير هذا الاسناد يرفعه إلى طلحة بن زيد عن ابي عبد الله عليه السلام قال قرأت في كتاب ابى الائمة في كتاب الله امامان امام الهدى وامام الضلال فاما الائمة الهدى فيقدمون امر الله قبل امرهم وحكم الله قبل حكمهم واما ائمة الضلال فانهم يقدمون امرهم قبل امر الله وحكمهم قبل حكم الله اتباعا لاهوائهم وخلافا لما في الكتاب.


طلحه بن زید از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: من در کتاب ابو الائمه (یعنی مولا امیر المومنین علیه السلام) خوانده‌ام که ائمه بر دو دسته‌اند: امام هدایت و امام گمراهی. صفت امام هدایت آن است که امر خدا را بر امر و نظر خود مقدم می‌دارد و حکم خدا را پیش از حکم و رای خود معمول می‌دارد. ولی ائمه گمراهی و ضلالت امر خود و حکم خود را بر خدا مقدم می‌کنند به جهت پیروی از هواهای نفسانیشان و بر خلاف آنچه در کتاب خداست.


بصائر الدرجات، تالیف محمد بن حسن صفار، بخش ۱، باب پانزدهم، حدیث ۱، صفحه ۶۳، چاپ موسسه الاعلمی للمطبوعات

  • مصطفی جمشیدی


آویزان شدن چهار تن از علمای ارشد اهل تسنن به قاطر امام رضا علیه السلام !!!


عجلونی از علمای بزرگ اهل تسنن می‌نويسد:


وفي مسند الفردوس لمادخل علي بن موسى الرضا نيسابور بغلة شهباء فخرج علماء البلد في طلبه منهم يحيي بن يحيي و ابن راهويه و احمد بن حرب و محمد بن رافع فتحلقوا بلجام دابة .


هنگامی كه امام رضا سوار بر قاطر وارد نیشابور وارد شد علما به استقبال خارج شدند و يحیی بن يحیی و ابن راهويه و احمد بن حرب و محمد بن رافع به افسار قاطر امام رضا آويزان شدند!


كشف الخفاء ومزيل الالباس، تالیف اسماعيل عجلونی، جلد ۱، صفحه ۳۶، چاپ مکتبة العلم الحدیث


شرح حال این چهار عالم اهل تسنن


النَّيْسابوري (۱۴۲- ۲۲۶ ه ۷۵۹- ۸۴۰ م) يحيى بن يحيى بن بكير بن عبد الرحمن، التميمي الحنظليّ، أبو زكريا، النيسابورىّ: إمام في الحديث، ورع، ثقة. كان من سادات أهل زمانه علما و دينا و نسكا و إتقانا. قال ابن حجر العسقلاني. طوَّل الحاكم ترجمته في تاريخه، و قسم الرواة عنه إلى خمس طبقات. و قال ابن راهويه: مات و هو إمام الدنيا!


الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۸ ، صفحه ۱۷۶


ابن راهْوَيْه (۱۶۱- ۲۳۸ ه ۷۷۸- ۸۵۳ م) إسحاق بن إبراهيم بن مخلد الحنظليّ التميمي المروزي، أبو يعقوب ابن راهويه: عالم خراسان في عصره. من سكان مرو (قاعدة خراسان) و هو أحد كبار الحفاظ. طاف البلاد لجمع الحديث و أخذ عنه الإمام أحمد ابن حنبل و البخاري و مسلم و الترمذي و النسائي و غيرهم. و قيل في سبب تلقيبه «ابن راهويه» إن أباه ولد في طريق مكة فقال أهل مرو: راهويه! أي ولد في الطريق. و كان إسحاق ثقة في الحديث، قال الدارميّ: ساد إسحاق أهل المشرق و المغرب بصدقة. و قال فيه الخطيب البغدادي: اجتمع له الحديث و الفقه و الحفظ و الصدق و الورع و الزهد، و رحل إلى العراق و الحجاز و الشام و اليمن. و له تصانيف، منها «المسند- خ» الجزء الرابع منه، في دار الكتب. استوطن نيسابور و توفي بها.


الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۱ ،صفحه ۲۹۲


أحمد بن حرب النيسابوري الزّاهد الذي قال فيه يحيى بن يحيى: إن لم يكن من الأبدال فلا أدري من هم؟. رحل و سمع من ابن عيينة و جماعة، و كان صاحب غزو، و جهاد، و مواعظ، و مصنفات، في العلم.


شذرات الذهب، تألیف عبد الحی العکری، جلد ۳، صفحه ۱۵۷


محمَّد بن رافِع (۰۰۰- ۲۴۵ ه ۰۰۰- ۸۵۹ م) محمد بن رافع بن أبي زيد القشيري بالولاء، أبو عبد الله، النيسابورىّ: زاهد، من ثقات المحدثين. كان شيخ عصره في خراسان. روى عنه البخاري ۱۷ حديثا و مسلم ۳۶۲ حديثا.


الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۶، صفحه ۱۲۴

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


دوازدهم ذی القعده


نامه‌ی حضرت مسلم علیه السلام به امام حسین علیه السلام


در این روز یا سیزدهم ذی القعده‌ی سال ۶۰ هجری قمری حضرت مسلم علیه السلام ۲۷ روز قبل از شهادتش نامه‌ای برای امام حسین علیه السلام نوشت و به آن حضرت خبر داد که اهل کوفه بر طاعت شما اجتماع نموده‌اند و منتظر آمدن شما هستند و در قسمتی از نامه چنین نوشتند:


«۱۸۰۰۰ نفر از اهل کوفه با من بیعت نموده‌اند. هنگامی که نامه‌ی من به شما رسید در آمدن تعجیل کنید، و السلام علیک و رحمة الله و برکاته».


جناب مسلم علیه السلام به همراه نامه، نامه‌ای از اهل کوفه هم فرستادند که در قسمتی از آن چنین نوشته بودند:


«یا بن رسول الله صلی الله علیه و آله در آمدن عجله کنید که در کوفه صد هزار شمشیر دارید. پس تأخیر نفرمایید».


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۳۰

  • مصطفی جمشیدی