حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

۳۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است


بدتر از سپاه یزید ...


خطر علما و فقهای فاسق ناصبی شیعه‌نما در کلام امام صادق علیه السلام


امام حسن عسکری علیه السلام در تفسیر خود از امام صادق علیه السلام نقل کردند که فرمودند:


بعض فقهاء الشيعة لا جميعهم، فان من ركب من القبائح والفواحش مراكب فسقة فقهاء العامة فلا تقبلوا منهم عنا شيئا، ولا كرامة لهم، وإنما كثر التخليط فيما يتحمل عنا أهل البيت لذلك، لان الفسقة يتحملون عنا، فهم يحرفونه بأسره لجهلهم، ويضعون الأشياء على غير [مواضعها و] وجوهها لقلة معرفتهم وآخرين يتعمدون الكذب علينا ليجروا من عرض الدنيا ما هو زادهم إلى نار جهنم. ومنهم قوم نصاب لا يقدرون على القدح فينا، يتعلمون بعض علومنا الصحيحة فيتوجهون به عند شيعتنا، وينتقصون [بنا] عند نصابنا ثم يضيفون إليه أضعافه وأضعاف أضعافه من الأكاذيب علينا التي نحن براء منها، فيتقبله [المسلمون] المستسلمون من شيعتنا على أنه من علومنا فضلوا وأضلوهم. وهم أضر على ضعفاء شيعتنا من جيش يزيد على الحسين بن علي عليهما السلام وأصحابه فإنهم يسلبونهم الأرواح والأموال، وللمسلوبين عند الله أفضل الأحوال لما لحقهم من أعدائهم. وهؤلاء علماء السوء الناصبون المشبهون بأنهم لنا موالون، ولأعدائنا معادون يدخلون الشك والشبهة على ضعفاء شيعتنا، فيضلونهم ويمنعونهم عن قصد الحق المصيب.


بعضی از فقها و علمای شیعه و نه همه‌ی آن‌ها، مرتکب اعمال قبیح و گناه آلود می‌شوند چنانکه فقهای فاسق از اهل خلاف نیز چنینند؛ پس اگر چیزی یا کرامتی را به ما نسبت دادند از ایشان قبول نکنید چرا که تخلیط و تحریف در آنچه که به ما نسبت می‌دهند زیاد است چون که این علمای فاسق معارفی را از ما اخذ می‌کنند و به خاطر جهلشان تمام آن را تحریف می‌کنند و معانی آن‌ها را به خاطر کمبود معرفتشان به چیزی غیر از معنای واقعی آن بیان می‌کنند و دیگران به عمد به ما دروغ می‌بندند تا دنیایشان را آباد سازند که جز آتش جهنم چیزی برای ایشان به ارمغان نخواهد آورد و بعضی از ایشان درواقع ناصبی (دشمن اهل بیت) هستند ولی قادر نیستند عداوتشان را اظهار کنند پس بعضی از علوم صحیحه‌ی ما را می‌آموزند و به شیعیان ما عرضه می‌کنند، از طرفی نزد دشمنان ما از ما عیب‌جویی می‌کنند سپس چندین برابر آن بر ما دروغ‌هایی می‌بندند که ما از آن بیزاریم. پس شیعیان ساده‌دل ما روی حساب اینکه این دروغ‌ها و اراجیف سخن ماست آن را قبول می‌کنند، پس گمراه می‌شوند و گمراه می‌کنند و این علمای شیعه‌نما برای ضعفای شیعه ما از سپاه یزید که بر ابا عبد الله الحسین علیه السلام و اصحاب پاکش هجوم بردند بدتر و مضرترند؛ چون سپاه یزید جان و مال ایشان را غارت کردند ولی این علمای ناصبی شبهه‌افکن دین مردم را به تاراج می‌برند چون در ظاهر دوستدار ما هستند و با دشمنان ما دشمنند، با این حال شبهه و شک بر دل ضعفای شیعه می‌اندازند پس گمراهشان می‌کنند و آن‌ها را از رسیدن به حقیقت درست باز می‌دارند…


تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام، صفحه ۲۷۴-۲۷۵، حدیث ۱۴۳، چاپ موسسه الامام المهدی علیه السلام


بحار الانوار، تالیف علامه مجلسی قدس سره، جلد ۲، صفحه ۸۸، چاپ موسسه احیاء الکتب الاسلامیة

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


سوم ربیع الثانی


سفر امام عسکری علیه السلام به جرجان (= گرگان)


در این روز امام حسن عسکری علیه السلام برای وفا به وعده‌ای که فرموده بودند و آشکار شدن معجزاتی از آن بزرگوار به طی الارض از سامرا به جرجان تشریف فرما شدند. جعفر بن شریف می‌گوید: سالی قصد حج کردم، و قبل از حج به زیارت امام حسن عسکری علیه السلام در سامرا رفتم. اموالی از شیعیان همراهم بود که باید به آن حضرت می‌رساندم. خواستم از آن حضرت بپرسم اموال را به چه کسی بدهم، ولی پیش از آنکه من صحبت کنم حضرت فرمودند: به مبارک؛ خادم بده. جعفر بن شریف می‌گوید: انجام دادم و بیرون آمدم، و به آن حضرت گفتم: شیعیان شما در جرجان به شما سلام می‌رسانند. امام علیه السلام فرمودند: مگر بعد از مراسم حج به جرجان بر نمی‌گردی؟ عرض کردم: بر می‌گردم. فرمودند: ۱۷۰ روز دیگر اول روز جمعه سوم ربیع الثانی به جرجان وارد می‌شوی. آن وقت به مردم اعلام کن که من در آخر همان روز به جرجان می‌آیم. برو به سلامت. خداوند متعال تو را و آن چه با توست به سلامت به اهل و اولادت خواهد رسانید. پسری برای پسرت متولد می‌شود؛ نام او را «صَلت» بگذار، که خداوند به زودی او را به حد کمال می رساند و از اولیاء ما خواهد بود. من گفتم: یا بن رسول الله، ابراهیم بن اسماعیل جرجانی از شیعیان شماست و به دوستان شما هر سال بیش از صد هزار درهم احسان می‌کند، و در جرجان از اشخاصی است که متنعم به نعمت‌های الهی است. امام علیه السلام فرمودند: خداوند به ابو اسحاق ابراهیم بن اسماعیل در مقابل احسانی که به شیعیان ما می‌کند جزای خیر بدهد و گناهان او را بیامرزد و او را پسری صحیح الاعضاء روزی فرماید باشد. به ابراهیم بگو: حسن بن علی می‌گوید: نام پسر خود را احمد بگذار». راوی می‌گوید: از خدمت حضرت مرخص شدم و حج رفتم و باز گشتم، و در روزی که حضرت معین فرموده بودند به سلامت وارد جرجان شدم. هنگامی که اصحاب ما برای تهنیت آمدند، به ایشان گفتم: امام علیه السلام مرا وعده داده که در آخر این روز به اینجا تشریف می‌آورند. پس مهیا شوید و مسائل و حوائج خود را آماده کنید. شیعیان چون نماز ظهر و عصر را به جا آوردند، در خانه من جمع شدند. ناگاه امام عسکری علیه السلام در همان ساعتی که فرموده بودند وارد شدند. هنگام ورود بر ما سلام کردند و ما به استقبال شتافتیم و دست آن حضرت را بوسیدیم. آنگاه حضرت فرمودند: من به جعفر بن شریف وعده کرده بودم که در آخر این روز نزد شما بیایم. من نماز ظهر و عصر را در سامرا به جا آوردم و نزد شما آمدم تا با شما تجدید عهد نمایم. اکنون شما حوائج و مسایل خود را بیاورید. اول کسی که ابتدا به سوال کرد نضر بن جابر بود. او گفت: یا بن رسول الله، پسر من از هر دو چشم نابیناست، دعا فرمایید تا خداوند دیده‌هایش را به او بر گرداند. حضرت فرمودند: او را حاضر کن. او را حاضر کرد و حضرت دست مبارک بر چشمان او کشید و چشمانش روشن شد. پس از او یک یک آمدند و حاجت خود را بیان کردند و حضرت حاجت های آنان را برآورده می‌نمودند، تا اینکه حوائج همه را بر آوردند و مسائل آن‌ها را جواب فرمودند و همان روز به سامراء مراجعت نمودند.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۲۸-۱۳۰

  • مصطفی جمشیدی


نام اهل بیت علیهم السلام مکتوب بر روی درب بهشت


شیخ کراجکی رضوان الله علیه روایت کرده است:


وحدثنا الشيخ الفقيه ابن شاذان رحمه الله قال حدثنا سهل بن أحمد عن احمد بن عبد الله الديباجي رحمه الله قال حدثنا محمد بن محمد بن محمد بن الاشعث بمصر قال حدثنا موسى بن اسماعيل عن أبيه قال حدثني موسى بن جعفر عن أبيه عن محمد بن علي عن أبيه عن الحسين بن علي عليه السلام قال قال رسول الله صلى الله عليه واله دخلت الجنة فرايت على بابها مكتوبا بالذهب لا اله إلا الله محمد حبيب الله علي بن ابي طالب ولي الله فاطمة آية الله الحسن والحسين صفوتا الله على مبغضيهم لعنة اللهم .


رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: داخل بهشت شدم؛ دیدم روی درب بهشت نوشته شده است: «خدایی جز الله نیست، محمد حبیب خداست، علی بن ابی طالب ولی خداست، فاطمه نشانه خداست، حسن و حسین برگزیدگان خدا هستند و لعنت خدا بر دشمنان آنان».


کنز الفوائد، تالیف شیخ محمد بن علی کراجکی، جلد ۱، صفحه ۱۴۸-۱۴۹، چاپ دار الاضواء

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


یکم ربیع الثانی


١- قیام توابین


در این روز در سال ۶۵ هجری قمری سلیمان بن صرد با گروهی از توابین _ که نام شانزده هزار نفر آنان در دفتر سلیمان ثبت شده بود _ برای خونخواهی امام حسین علیه السلام قیام کردند.


در روز دوم ربیع الثانی، از «نخیله» کوفه برای جنگ با ابن زیاد ملعون حرکت کردند. در شام جمعه ۵ ربیع الثانی از کوفه خارج شدند و روز بعد کنار قبر حضرت ابا عبد الله علیه السلام رفتند. یک یا سه شبانه روز در کربلا ماندند و گریستند و استغفار نمودند و ضجه و ناله کردند، به طوری که مثل آن روز و به آن اندازه صدای ضجه در آن وادی شنیده نشده بود. هنگام وداع، کنار قبر حضرت مانند ازدحام کنار حجر الاسود شلوغ بود. هر کس با حالتی شعر می‌خواند و ناله می‌کرد و با آن حضرت وداع می‌کرد و خود را برای جنگ با ابن زیاد آماده می‌نمود. سلیمان از شیعیان حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب و امام حسن و امام حسین علیهم السلام بود و در جمیع جنگ‌ها در رکاب امیر المومنین علیه السلام حضور داشت. آخر الامر با لشکر ابن زیاد رو به رو شدند؛ و بعد از کشتن عده‌ی زیادی از آنان و مبارزات و جانفشانی‌های فراوان، سلیمان در سن ۹۳ سالگی در عین الورد به شهادت رسید. از اصحاب سلیمان هم فقط ۲۷ نفر که مجروح و خسته و تشنه بودند جان سالم به در بردند و بقیه همه به شهادت رسیدند. حصین بن نمیر ملعون - که در کربلا دل‌های اهل بیت علیهم السلام را سوزاند - در عین الورد در سال ۶۷ هجری قمری به دست ابراهیم پسر مالک اشتر کشته شد و به جهنم واصل گردید.


۲- شهادت امام باقر علیه السلام (بنا به روایتی)


در این روز به روایتی، شهادت امام باقر علیه السلام است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۲۷-۱۲۸

  • مصطفی جمشیدی

تقویم شیعه


ماه ربیع الثانی


روزهای ۱، ۳، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۲۲، ۲۵، ۲۹، ۳۰ از ماه ربیع الثانی حامل وقایعی به یاد ماندنی از تاریخ تشیع است. شهادت حضرت زهرا علیها السلام و امام باقر علیه السلام بنا بر قولی، وفات (شهادت) حضرت معصومه علیها السلام و وفات موسی مبرقع وقایع ناگوار این ماه‌اند. ولادت امام حسن عسکری علیه السلام، سفر آن حضرت به جرجان، قیام مختار و توابین، مرگ خالد بن ولید و انقراض بنی امیه وقایع مسرور کننده‌ای است که این ماه شاهد آن بوده است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۱۲۵

  • مصطفی جمشیدی