حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: بیستم ذی الحجه

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۳۳ ب.ظ

تقویم شیعه


بیستم ذی الحجه


۱- ولادت امام کاظم علیه السلام


بنا بر فرمایش امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام در ماه ذی الحجه سال ۱۲۷ هجری قمری در «ابواء» بین مکه و مدینه بدنیا آمد. اسم شریف آن حضرت موسی و کنیه مشهورش ابو الحسن و ابو ابراهیم است. القاب آن حضرت: کاظم و صابر و صالح و امین است، اما لقب مشهور آن حضرت همان کاظم است یعنی خاموش و فروبرنده خشم. پدر بزرگوارش حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر آن حضرت علیا مخدره حمیده مصفاه است. 


حضرت صادق علیه السلام فرموده‌اند: «حمیده» تصفیه‌شده از هر دنس و بدی مانند شمش طلا است، و پیوسته ملائکه او را حراست و پاسبانی می‌نمودند تا به من رسید؛ به سبب آن کرامتی که از حق تعالی است برای من و حجت بعد از من. 


کمال الدین شافعی در باره موسی بن جعفر علیهما السلام می‌گوید: اوست امام کبیر القدر، عظیم الشان، کثیر التهجد، مجد در اجتهاد، مشهور به عبادات، مواظب بر طاعات، مشهور به کرامات. شب را با سجده و قیام به روز می‌آورد و روز را با تصدق و صیام به آخر می‌رسانید، و به سبب حلم بسیار و گذشتش از جرم تقصیرکنندگان در حقش «کاظم» خوانده شد. آن حضرت در مقابل کسی که به او بدی کرده بود احسان می کرد، و کسی را که به او جنایتی کرده مورد عفو قرار می‌داد. به جهت کثرت عبادتش «عبد صالح» نامیده شد و به «باب الحوائج الی الله» معروف شد، زیرا که هر کس متوسل به آن جناب شده به حاجت خود رسیده، کراماته تحار منها العقول.


دلائل ولادت آن حضرت در ماه ذی الحجه:


۱- روایت حضرت عسکری علیه السلام که فرموده‌اند: امام کاظم علیه السلام در ابواء بین مکه و مدینه در ماه ذی الحجه سال ۱۲۷ هجری قمری به دنیا آمدند.


۲- ابو بصیر نقل می‌کند در سالی که حضرت کاظم علیه السلام متولد شدند من در خدمت حضرت صادق علیه السلام به سفر حج رفتم (ماه ذی الحجه ایام حج) چون به منزل ابواء رسیدیم حضرت برای ما چاشت (صبحانه) طلبید، و غذای بسیار و نیکو آوردند. در اثنای خوردن طعام پیکی از جانب «حمیده» عیال حضرت به خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد که حمیده می‌گوید: فرمودید چون اثر ظاهر شد شما را خبر کنم ... پس حضرت شاد و خوشحال برخاست و رفت و بعد از اندک زمانی شکفته و خندان برگشت، در حالی که آستین های خود را بالا زده بود. عرض کردیم: خداوند دهان شما را همیشه خندان و دل شما را شاد گرداند، حال حمیده چگونه است؟ حضرت فرمودند: حق تعالی پسری به من عطا کرد که بهترین خلق خداست ... .


۳- منهال قصاب می‌گوید: در ایام حج از مکه به قصد تشرف به مدینه بیرون رفتم. هنگامی که به ابواء رسیدم دیدم خداوند مولودی به حضرت صادق علیه السلام عطا فرموده است. من زودتر از آن حضرت به مدینه وارد شدم و آن حضرت یک روز بعد ازمن وارد شد و سه روز مردم را اطعام کرد.


۲- منازل امام حسین علیه السلام تا کربلا: ۱۱- «شقوق»


در این روز امام حسین علیه السلام به منزل «شقوق» رسیدند، و گفته شده در اینجا بود که فرزدق امام حسین علیه السلام را ملاقات نمود.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۳۸۵ و ۴۰۲-۴۰۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی