حدیث، شعر و فضائل اهل بیت علیهم السلام

✅ اشعار مذهبی
✅ نشر معارف و احادیث اهل بیت
✅ فضایل اهل بیت از کتب اهل خلاف
✅ تقویم شیعه

کانال تلگرام:
http://telegram.me/Hadis_Sher_Fazael

آخرین نظرات
  • ۱۹ خرداد ۰۰، ۲۳:۴۸ - سجاد
    احسنت
  • ۱۰ بهمن ۹۹، ۲۲:۴۱ - حسین بوذرجمهری
    عالی

تقویم شیعه: هفدهم رمضان

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۵۴ ب.ظ

تقویم شیعه


هفدهم رمضان


۱- معراج پیامبر


معراج پیامبر صلی الله وعلیه و آله پنج سال بعد از بعثت در چنین روزی واقع شده، و آیه سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد القصی...، در این باره نازل شده است. معراج پیامبر صلی الله علیه و آله در ۲۱ ماه رمضان نیز نقل شده است.


معراج از جمله ضروریات اسلام است، و از آیات کریمه و احادیث متواتره ثابت شده است که خداوند متعال حضرت رسول صلی الله علیه و آله را در یک شب از مکه معظمه تا مسجد الاقصی و از آنجا به آسمان‌ها تا سدرة المنتهی و عرض اعلی برد، و عجایب آفرینش آسمان‌ها را به آن حضرت نمایاند و رازهای نهانی و معارف نامتناهی را به آن حضرت القا فرمود و آن حضرت در بیت المعمور تحت عرش به عبادت حق تعالی قیام فرمود و با انبیاء علیهم السلام ملاقات نمود و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت و احوال کسانی که در عذاب بودند را مشاهده فرمود. احادیث متواتر دلالت دارد که عروج آن حضرت به بدن بوده نه به روح، و در بیداری بوده نه در خواب. اقوال دیگر در تعیین روز معراج چنین است: ۱۷ ماه رمضان سال ۱۲ قبل از هجرت، ۱۷ ربیع الاول قبل از هجرت، ۱۷ رجب قبل از هجرت، ۱۷ ماه رمضان ۵ سال قبل از بعثت، ۲۷ ماه رمضان، ۲۱ ماه رمضان. درباره مکانی که آغاز حرکت پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی معراج بوده نیز چند قول است: از منزل خدیجه علیها السلام، از منزل ام هانی خواهر امیر المومنین علیه السلام، از شعب ابی طالب علیه السلام. 


امام صادق علیه السلام فرمودند: حق تعالی حضرت رسول صلی الله علیه و آله را صد و بیست و چهار مرتبه به آسمان برد، و در هر مرتبه به آن حضرت درباره ولایت و امامت امیر المؤمنین علیه السلام و دیگر ائمه طاهرین علیهم السلام زیاده از سایر فرایض تأکید و توصیه نمود.


۲- جنگ بدر


۳- در روز جمعه در سال دوم هجرت جنگ بدر کبری به وقوع پیوست ۱۸ یا ۱۹ این ماه هم ذکر شده است. تعداد مسلمانان ۳۱۳ نفر و تعداد شهدای آنان ۹ تا ۱۴ نفر، و تعداد کفار ۹۵۰ نفر بود. مقتولین کفار ۷۰ نفر بودند و ۷۰ نفر را هم مسلمانان اسیر گرفتند. ۳۵ نفر از ۷۰ نفر کشته های کفار به دست امیر المؤمنین علیه السلام به قتل رسیدند و در کشتن نصف دیگر هم آن حضرت علیه السلام شریک بودند. در این جنگ ابو جهل نیز کشته شد. ابو جهل هشام بن مغیره مخزومی از دشمنان سر سخت پیامبر صلی الله علیه و آله بود. او با اینکه نامش هشام بود ولی از فرط بدجنسی و زشت سیرتی به ابی جهل مکنی شد. ابو جهل کسی بود که در مکه آزار و اذیت بسیار به رسول اکرم صلی الله علیه و آله نمود. بچه‌دان شتر بر سر مبارک حضرت ریخت. خاکستر و خاک بر سر مبارک حضرت ریخت. سنگ به دندان مبارکش زد، نسبت کذب و جنون به آنان حضرت داد. مادر عمار یاسر جناب سمیه را بعد از شکنجه بسیار با نیزه‌ای که به ران او زد شهید کرد.


در جنگ بدر دو برادر انصاری معاذ و معوذ به خاطر سابقه‌ای که از او در اذیت پیامبر صلی الله علیه و آله شنیده بودند تصمیم به کشتن او گرفتند. به هر صورت او را ضربه‌هایی زدند و یکی از دو برادر دستش قطع شد و به پوست آویزان گردید، ولی چون دید دستش مزاحم جنگ با ابو جهل و هواداران اوست، زیر پایش گذاشت و دفعتاً آن را از بدنش جدا کرد، و سپس ابو جهل را نقش زمین کردند. بعد از جنگ، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: کسی خبر از ابو جهل بیاورد. عبد الله بن مسعود رفت و پا روی سینه او گذاشت. ابو جهل به هوش آمد و گفت: بر جای بلندی پای گذاشته‌ای، کاش قاتل من دهقان نبود (که کنایه‌ای به انصار بود). عبد الله بن مسعود سر او را از بدن جدا کرد و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آورد و جلوی پای آن حضرت انداخت. پیامبر صلی الله علیه و آله شکر الهی به جا آورد، و خداوند نصرت خود را بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نمود، و آن حضرت فرمود: امروز روز عید است و باید شکر خدا را بر نعمتی که به اهل ایمان عطا فرموده به جای آورد.


۳- قتل عایشه


در شب ۱۷ ماه رمضان در سال ۵۸ هجری قمری در مدینه، عایشه دختر ابو بکر به دست معاویه کشته شد، و به سزای اعمالش رسید. دو قول دیگر در این باره ۲۹ رجب و آخر ذی الحجه است. پیامبر صلی الله علیه و آله دوست داشت تا زنده است مرگ و دفن عایشه را ببیند. ابن ابی الحدید می گوید: اگر عمر بن خطاب به جای علی علیه السلام بود هر آینه عایشه را قطعه قطعه می کرد.


معاویه (لعنه الله) چون خواست برای پسرش یزید (لعنه الله) از مردم بیعت بگیرد، عایشه (لعنها الله) انکار آن کرد و معاویه را تهدید کرد و گفت: برادرم محمد را کشتی، و برای یزید بیعت می‌گیری؟ معاویه ترسید که مبادا او ایجاد فتنه کند. لذا در خانه خود چاهی کند و آن را پر از آهک کرد و فرش قیمتی بر روی آن پهن نمود و عایشه را وقت نماز عشاء به خانه خود خواندم وقتی عایشه وارد شد، معاویه او را به نشستن بر آن تخت تعارف کرد. همین که روی آنشست، فرو رفت و به چاه افتاد و هلاک شد. معاویه در چاه چندین نیزه مسموم تعبیه کرده بود و هنگامی که عایشه در چاه افتاد فوراً کار او ساخته شد.


عایشه در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله با آن حضرت رفتار نامناسبی داشت. با امیر المومنین علیه السلام و حضرت صدیقه علیها السلام و همسران پیامبر صلی الله علیه و آله رفتارهای زشت و کینه‌توزانه‌ای روا داشت. واقعه جمل و کشته شدن حدود بیست هزار نفر از مسلمین به خاطر فتنه او از کارهای معروف اوست. وقتی حضرت زهرا علیها السلام به شهادت رسید، همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله برای سر سلامتی امیر المومنین آمدند جز عایشه که اظهار مریضی کرد و سخنی گفت که دلالت بر خوشحالی او داشت.


از مشخص‌ترین نشانه‌های بغض و کینه او نسبت به امیر المومنین علیه السلام این بود که غلامش را عبد الرحمن نام نهاد و گفت: این نام گذاری را به خاطر محبتم به قاتل علی بن ابی طالب یعنی عبد الرحمن بن ملجم انجام دادم.


۴- وفات پسر برادر ابو لؤلؤ رحمه الله


در این روز ابو زناد عبد الله بن ذکوان پسر برادر ابو لؤلؤ به مرگ ناگهانی در مدینه در سال ۱۳۰ یا ۱۳۱ هجری قمری در گذشت. ابو زناد از اصحاب امام زین العابدین علیه السلام بود. او عالم اهل مدینه به حساب، فرائض، نحو، شعر، حدیث و فقه بود. ذهبی می‌گوید: عبد الله بن ذکوان، ابو عبد الرحمان، ابو زناد، از بزرگان و اهل مدینه بود. او پسر برادر ابو لؤلؤ و مورد وثوق است که مالک و لیث و سفیان ثوری و سفیان بن عیینه از او روایت کرده‌اند.


اشاره‌ای به احوال ابو لؤلؤ رحمه الله


اسم او فیروز و چون دختری به نام لؤلؤة داشت مکنی شد به ابو لؤلؤة (ابو لؤلؤ)، و از القاب ایشان شجاع الدین و بابا شجاع الدین است. اصلش ایرانی و در نهاوند به دنیا آمده است.


مذهب آن بزرگوار


صاحب ریاض العلماء می‌فرماید: معروف آن است که ابو لؤلؤ از برگزیدگان شیعیان امیر المومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام بوده است. مغیرة بن شعبه (لعنه الله) چون از زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله عداوت و بغض و کینه خاصی به علی بن ابی طالب علیهما السلام داشت، بر ابو لؤلؤ سخت می‌گرفت و میزان مالیات او را سنگین و سنگین‌تر می‌کرد؛ به حدی که یک روز به ابو لؤلؤ گفت: اگر به خانه ی علی بن ابی طالب رفت و آمد نکنی و دست از محبت او برداری مالیات را از تو بر می‌دارم و آن را می‌بخشم؛ اما ابو لؤلؤ قبول نکرد.


قتل هرمزان، جفینه، دختر ابو لؤلؤ (لؤلؤة)، پسر و همسر ابو لؤلؤ


هنگامی که عمر (لعنه الله) در بستر مرگ بود عبید الله بن عمر (لعنهما الله) با رهنمود و همکاری خواهرش حفصه، دختر و همسر و پسر ابو لؤلؤ را که مسلمان بودند کشت، جفینه که ایرانی بود و هرمزان که دوست ابو لؤلؤ و پسر یزدجرد سوم و برادر حضرت شهربانو همسر امام حسین علیه السلام بود را به همراه چند نفر دیگر از فارسی زبانان مدینه به قتل رساند و بعد از کشتن جناب هرمزان بدن او را قطعه قطعه کرد. او می گفت: «به هر عجمی که دست پیدا کنم خواهم کشت».


هنگامی که هرمزان اسیر شد به مدینه آمد، و عمر اسلام را بر او عرضه کرد. او قبول نکرد و در همان مجلس هنگامی که عظمت و جلالت امیر المومنین علیه السلام را دید به دست آن حضرت اسلام آورد و از مخلصین اصحاب حضرت شد و اکثر اوقاتش در مسجد مشغول نماز بود. امیر المومنین علیه السلام هنگامی که از کار عبید الله با خبر شد که دختر و پسر و همسر ابو لؤلؤ و هرمزان و جفینه را کشته است، فرمود: «این فاسق جرم بزرگی را مرتکب شده و مسلمانی را بدون گناه کشته است». سپس به پسر عمر فرمود: «اگر روزی بر تو دست پیدا کنم به خاطر قتل هرمزان تو را خواهم کشت».


درخواست امیر المؤمنین علیه اسلام و عده‌ای از اصحاب برای قصاص عبید الله بن عمر به ارتکاب این جرائم در حق چند مسلمان، دلیل بر اسلام ابو لؤلؤ است و تا عمر مرد و عثمان بعد از سه روز خلیفه شد عبید الله بن عمر در زندان بود و عثمان او را بخشید و آزاد کرد.


ابو لؤلؤ رحمه الله در مدینه


اکثر مورخین معتقدند که روز ضربت خوردن عمر، ابو لؤلؤ در صف اول نماز جماعت در مسجد بوده است، و اگر او مسلمان نبوده است داخل مسجد چه می‌کرده است؟! تناقض گویی عده‌ای دلالت بر کذب کلامشان دارد. عده‌ای گفته‌‌اند: هنگامی که ضربه به عمرر زد در حال فرار بر خود ضربه‌ای زد و مرد. عده‌ای گفته‌اند: عبید الله بن عمر او را کشته است. بعضی گفته‌اند: مردی از بنی تمیم او را کشته است. بعضی گفته‌اند: عبد الله بن عوف سر از بدنش جدا کرد. عده‌ای گفته‌اند : معلوم نشد به کجا رفت و هر چه سربازان دنبال او گشتند او را پیدا نکردند. به هر صورت اگر کشته شد، یا خودش را کشت با جسدش چه کردند و به کجا دفن شد؟ هیچ کس ذکر نکرده است. اما شیعه معتقد است که ابو لؤلؤ با معجزه و عنایت امیر المومنین علیه السلام به کاشان آمد و تا زنده بود مردم به او احترام خاصی می‌گذاشتند و کسانی که بعد از مدتی او را دیدند و شناختند نتوانستند ثابت کنند که چگونه ابو لؤلؤ آن روز در مدینه بوده و همان روز یا شب یا فردایش در کاشان بوده است !!


قبر شریف آن بزرگوار در کاشان


قبر ابو لؤلؤ در شهر کاشان است. در سال‌هاى اخیر عده‌اى از محبین اهل بیت علیهم السلام در تزیین و توسیع صحن و مرقد آن بزرگوار زحمت زیادى کشیدند و امکاناتى جهت رفاه حال زوار فراهم کردند. در ماه ربیع الاول سال ۱۴۲۷ هجری قمری ضریح هشت ضلعى زیبا و نفیسى شبیه ضریح جناب هانى بن عروة رحمه الله به همت دوستان اهل بیت علیهم السلام بر قبر ایشان نصب شد. تاریخ بناى گنبد و رواق به بیش از ۷۲۰ سال قبل بر می‌گردد.


۵- بنای مسجد جمكران


در شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۷۳ هجری قمری بنا بر آنچه كه شيخ صالح و پرهيزكار جناب حسن بن مثله جمكرانی خبر داده است امام عصر حضرت صاحب الزمان علیه السلام دستور بنای مسجد شريف جمكران را صادر فرمودند و اين ماجرا داستانی طولانی دارد و مسجد هم دارای آداب و نماز مخصوصی است.


تقویم شیعه، نوشته استاد حجت الاسلام عبد الحسین بندانی، صفحه ۲۷۸-۲۸۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی